Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ukradli vám auto? V Polsku normální

  23:29aktualizováno  23:29
Najít ráno na parkovišti, tam kde ještě včera stálo vaše auto, jen prázdné místo, není dnes v Polsku nic neobvyklého. U našich severních sousedů totiž mizí každý měsíc beze stopy tisíce automobilů. Většinou dobře organizované zlodějské bandy vozidla kradou kvůli náhradním dílům, nechybějí však ani krádeže na objednávku pro "klienty" za východní polskou hranicí. "S návratem auta však může počítat každý druhý okradený," uvedl mluvčí hlavního velitelství polské policie Pawel Biedziak.

V Polsku ohlásí každý den krádež vozu zhruba dvě stovky majitelů a za loňský rok policie registrovala přes osmašedesát tisíc takových případů.

Slovenský gang je za mřížemi

Jedním z nejděsivějších případů spojených s krádežemi a loupežemi aut v celé střední Evropě byl patnáctičlenný gang, který do konce roku 1999 přepadával kamiony na Slovensku a jejich řidiče brutálně likvidoval.
Gang se skládal především ze Srbů, kteří si předem vytipovali především na středním Slovensku kamion, jenž měl s nákladem namířeno do zahraničí. S pomocí dalších, a to i slovenských kompliců potom kamion na cestě do zahraničí přepadli, řidiče zavraždili a vůz převezli na základě předem dohodnutých pravidel zákazníkům na Balkáně.
Jak uvedly po rozbití skupiny slovenské policejní zdroje, gangu nešlo ani tak o náklad, který kamiony vezly, ale o samotné vozy. Řidiči byli nemilosrdně likvidováni.
Zločineckou organizaci, která měla svoji základnu na Slovensku, ale operovala po celé střední a východní Evropě, se podařilo rozbít až díky spolupráci slovenské, maďarské, rakouské a srbské policie.
Některé ukradené kamiony se díky této spolupráci podařilo vypátrat, u jiných se našly při domovních prohlídkách u členů gangu usvědčující důkazy.
Tento případ je však ojedinělý.
Na nepřehledném Balkáně stále mizí mnoho set tisíc ukradených aut, která se už nikdy nepodaří vypátrat.
(lup)

Bylo však i hůř. "Proti roku 1999 jsme poprvé po řadě let zaznamenali pokles krádeží o pět procent," uvedl mluvčí. Trend, který podle něj pokračuje i v prvních letošních měsících, lze vysvětlit stále menší atraktivností takových krádeží pro zločinecké bandy.

Poté, co byla policie vybavena počítačovou technikou s přístupem k celostátní síti, může řadový policista kdykoli ověřit v databázi kradených vozů, zda automobil zastavený ke kontrole někdo již nepostrádá.

Systém propojený se systémem americkým a evropským zároveň prověřuje případný zahraniční původ. Polsko však dosud čeká na vybudování celostátního registru všech vozidel a jejich majitelů.

Vládní úředníci o něm hovoří už od začátku devadesátých let, podle posledních plánů však nevznikne dříve než za dva roky. I tak krádeže vozidel přestávají být hlavním zdrojem příjmů zločineckých gangů, často ukrajinských či ruských. "Tím jsou jednoznačně drogy, potom pašování alkoholu a cigaret a hospodářské podvody," řekl Biedziak.

Výraznou ránu by obchodu s kradenými vozy podle něj zasadilo to, kdyby byly vybaveny počítačovými registry kradených vozidel rovněž sousední země za polskou východní hranicí. To je zatím vize budoucnosti.

Podobně jako v Česku škodovky, kradou zlodějské bandy v Polsku nejčastěji vozy Fiat 126p, tedy populární "maluchy". Hned za nimi následuje vůz Polonez, který byl donedávna v Polsku také velice oblíbený.

Cílem těchto krádeží jsou náhradní díly. Ty končí v opravnách nebo na automobilových burzách, zbytek vozidel pak v lisu na vrakovištích. Starší západní vozy stejně jako luxusní limuzíny si nacházejí kupce v zemích bývalého Sovětského svazu. Řadu z nich zloději kradou na objednávku.

Zdaleka nejnebezpečnější nejsou krádeže aut, ale přepady na silnicích. Dochází k nim na hlavních tazích po Polsku a jejich oběťmi se velice často stávají zahraniční podnikatelé v kvalitních a drahých vozech západních značek. Výjimkou však nejsou ani přepady kamionů.

Vše probíhá podle scénáře, který je znám i z jiných zemí střední i východní Evropy. Za autem vytipovaným zloději se vyřítí vůz, který začne blikat světly nebo troubit. Řidiči je posunky naznačováno, že má něco s kolem. Když zastaví v odstavném pruhu, je přepaden, bleskově okraden, někdy však i zabit.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Hongkongem se prohnal silný tajfun Hato (23. srpna 2017)
Tajfun Hato se prohnal jižní Čínou, zemřelo nejméně dvanáct lidí

Počet obětí, které si na jihu Číny vyžádal tajfun Hato, se rozšířil na nejméně dvanáct. S odvoláním na místní úřady o tom ve čtvrtek informovala agentura AP....  celý článek

Samota za polárním kruhem. Existuje silnější poetika?
Čech se přiznal, že za polárním kruhem ubodal svou přítelkyni z Británie

Šestatřicetiletý český občan, kterého loni v prosinci finští kriminalisté obvinili z vraždy jeho britské přítelkyně, se k usmrcení ženy přiznal. Informoval o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.