Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Uhl neuspěl s trestním oznámením na exředitele ústavu pro výzkum totality

  19:31aktualizováno  19:31
Státní zastupitelství vrátilo publicistovi Petrovi Uhlovi jeho trestní oznámení na bývalého ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů Pavla Žáčka. Uhl Žáčka podezřívá, že se po jeho odchodu převedly na soukromé nosiče miliony stran archivních materiálů.

Petr Uhl hovoří na demonstraci k 17. listopadu na Národní třídě v Praze | foto: ČTK

Podle Uhla se mohl Žáček pokoušet zneužít písemnosti komunistické Státní bezpečnosti. Publicista se opíral o článek člena vědecké rady ústavu historika Viléma Prečana.Ten v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že v ústavu již bylo digitalizováno již deset milionů stran písemností. "Kolik z nich skončilo na soukromých elektronických nosičích, to ví jen Pavel Žáček a Pánbůh," napsal Prečan. (o Uhlově trestním oznámení čtěte více zde)

Historik sám se přitom později od trestního oznámení distancoval a označil ho za "pošetilé". "Obávám se, že panu Uhlovi jde i nyní výhradně o cíl, jímž se nikdy netajil: likvidovat 'Institut imeni Orwella', jak posměšně a neprávem nazývá Ústav pro studium totalitních režimů. Ohání se při tom 'chartisty', pokud vím, je však jediný z někdejších signatářů Charty 77, kdo je s to se tímto rádoby vtipem bavit," uvedl Prečan.

"Dokument označený jako trestní oznámení není totiž trestním oznámením a skutečnosti v něm obsažené nezakládají podezření ze spáchání trestného činu," řekl iDNES.cz státní zástupce Petr Cibulka.

Žáček vrací úder

Hned ve vedlejším obvodě, na Státním zastupitelství pro Prahu 2, ale už leží trestní oznámení, které podal naopak Žáček na Uhla. Prostřednictvím advokáta a bývalého disidenta Stanislava Devátého v něm tvrdí, že se Uhl dopustil křivého obvinění případně pomluvy. O jeho osudu zatím není rozhodnuto.

"Pavel Žáček i jako zmocněnec vlády po více než tři roky úzce spolupracoval s jejím předsedou Mirkem Topolánkem a ministrem vnitra Ivanem Langrem, jehož byl Žáček i podřízeným. I proto mám obavy, že archiválií StB, které obsahují i četné citlivé osobní údaje (ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů), by mohlo být zneužito podobně, jako před volbami v červnu 2006, kdy bylo zneužito zprávy plukovníka Kubiceho," stojí mimo jiné v oznámení Petra Uhla. Právě tuto pasáž ale například Žáček považuje za urážlivou.

Žáčka nahradil v čele ústavu Jiří Pernes. Jeho jmenování do funkce doprovází řada sporů. Největší rozruch vyvolala informace v médiích, že Pernes zatajil před Radou ÚSTR informaci o tom, že za bývalého režimu navštěvoval Večerní univerzitu marxismu leninismu. Pernes řekl, že tuto informaci nepovažoval za podstatnou.

Do funkce nastoupil Pernes 1. dubna (o volbě čtěte více zde). Na protest proti způsobu výběrového řízení odstoupili někteří členové vědecké rady. Prečan Pernese naopak podpořil.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Výpadky volebních webů ČSÚ způsobil hackerský útok, oznámil úřad

Sobotní výpadky volebních webů ČSÚ způsobil masivní hackerský útok. Podle úřadu ale útok neovlivnil předávání a zpracování výsledků voleb. Úřad poznatky předá...  celý článek

Politici přicházejí na povolební vyjednávání do Poslanecké sněmovny (22. října...
Babiš oťukává partnery. Přijal komunisty, Gazdíka i sociální demokraty

Zástupci hnutí ANO mají za sebou první schůzky o povolebním uspořádání Sněmovny. V průhonické Sokolovně se již ukázal předseda komunistů Vojtěch Filip či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.