Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Uherským Hradištěm projížděl největší dopravní letoun vyrobený v Česku

  14:32aktualizováno  14:32
Centrem Uherského Hradiště projížděl v neděli ráno speciální náklad. Letadlo L 610, největší dopravní letoun vyrobený v České republice, stěhovali odborníci z Kunovic do Starého Města. Tam bude letadlo sloužit jako atrakce.

Stěhování letadla L 610 z Letu Kunovice do Starého Města | foto: Jan Karásek, MAFRA

"Chceme, aby tento unikát českého leteckého průmyslu byl přístupný lidem, což v areálu našeho podniku bohužel nemůžeme zajistit," vysvětlovala odvoz letadla Ilona Plšková, generální ředitelka bývalého Letu Kunovice, nyní Aircraft Industrie.

Výroba letounů L 610 byla v minulosti zastavena a nikdy se naplno nerozeběhla. Rozdělaná letadla skončila ve šrotu, hotová letadla jsou na různých místech republiky. Jedno z nich dokonce skončilo až v USA.

Ze šesti letadel, které prošly zalétávacími zkouškami, bude stěhované letadlo nejvíce na očích, protože bude stát u vjezdu do Starého Města v areálu společnosti Kovosteel.

Stěhování letadla L 610 z Letu Kunovice do Starého Města
Stěhování letadla L 610 z Letu Kunovice do Starého Města
Stěhování letadla L 610 z Letu Kunovice do Starého Města

Ranní převoz letadla zpomalil provoz v centru města. Řidiči museli jet za menší kolonou mířící do šest kilometrů vzdáleného Starého Města. "Z převozu trupu jsme měli obavy, věděli jsme, že to nebude jednoduché. Pečlivě jsme se ale připravovali," uvedl výkonný ředitel společnosti Kovosteel Bronislav Janeček.

Letadlo dali dohromady učňové

Tímto pro něj skončila dvouletá snaha získat letadlo. "Chtěl jsem ho zachránit, protože vím, že lidé v regionu mají k těmto letadlům velmi blízký vztah," podotkl.

Málokdo by odhadoval, že letadlo téměř patnáct let leželo bez využití. Skupinka učňů ho totiž před několika měsíci začala pečlivě připravovat k novému využití.

"Nebýt těchto učňů a jejich mistrů, letadlo by se nepodařilo dát dohromady. Dík patří ale také vedení Aircraft Industrie, že umožnilo práci na letadle," uvedl bezpečnostní technik Zdeněk Pavlas.

Ten byl v 80. letech u toho, když se letadlo vyrábělo. "Pociťuji velkou nostalgii, je škoda, že výroba skončila. Zároveň jsem ale rád, že letadlo bude takto k vidění," řekl.

Letadlo by mělo být k vidění od konce května, v příštích dnech proběhne jeho vyzdvižení do výšky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.