Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ugandský magazín otiskl seznam gayů, aktivisté věští hon na čarodějnice

  16:32aktualizováno  16:32
Nejprodávanější ugandský deník pouhý den po schválení kontroverzního zákona proti homosexualitě zveřejnil seznam 200 prominentních ugandských gayů a lesbiček. Aktivisté varují, že článek může spustit doslova hon na čarodějnice. Některé světové velmoci mezitím oznámily, že Ugandě přeruší finanční pomoc.

Magazín Red Pepper otiskl seznam 200 prominentních ugandských homosexuálů (25. února) | foto: AP

Už v pondělí si vysloužil ugandský prezident Yoweri Museveni mezinárodní kritiku za podepsání kontroverzního zákona proti homosexualitě. Nyní se pozornost bojovníků za práva homosexuálů zaměřila na hlavní článek místního deníku Red Pepper.

Na titulní straně nejprodávanějšího plátku totiž stojí titulek "Odhaleni!" následovaný seznamem dvou set více či méně veřejně známých lidí, kteří jsou homosexuálové, píše server britské televizní stanice BBC.

Někteří z těch, kteří skončili na seznamu, svou sexuální orientaci netají již mnoho let. Najdou se však i taková jména, která se k homosexuální komunitě dosud veřejně nepřihlásila. Mezi nimi je například známá hiphopová hvězda nebo katolický kněz. Aktivisté varují, že neuvážené zveřejnění seznamu může spustit lavinu útoků.

Aktivisté se bojí útoků na homosexuály

"Mediální hon na čarodějnice je zpět," napsala na sociální síť Twitter Jacqueline Kashaová, prominentní ugandská lesbická aktivistka, která se také objevila na seznamu. Kahaová naráží na případ homosexuálního aktivisty Davida Katoa, který byl zabit v roce 2011. Násilný útok měl vyprovokovat seznam homosexuálů zveřejněný dnes již neexistující ugandskou mutací magazínu Rolling Stone. Ta mimo jiné volala i po popravách lidí s menšinovou sexuální orientací.

Homosexualita v Africe

Homosexualita je v afrických zemích většinou tabuizována a ve 37 z nich, včetně Ugandy, je ilegální. Jen málo Afričanů se otevřeně ke své homosexualitě hlásí. Obávají se uvěznění, násilí nebo ztráty zaměstnání.

V pondělí podepsaný zákon trestá homosexualitu, její projevy a propagaci "za přitěžujících okolností" až doživotním vězením. Trestné je i to, když homosexuální chování někdo nenahlásí (více o podpisu zákona se dočtete zde).

Aktivisté, kteří bojují za práva gayů, se teď bojí vycházet. "Ani jsem dneska nešel do práce. Jsem zamčený u sebe doma," říká jeden z nich. "Nevím, co se teď stane. Telefonuji si s ostatními aktivisty. A je to to samé, všichni jsou zamčení u sebe doma."

Homosexualita se dá podle ugandských politiků, kteří zákon prosazovali, jednoduše vyléčit. "Homosexualita je špatné chování, které by nemělo být v naší společnosti dovolené," myslí si poslanec David Bahati.

Kontroverzní zákon přijde Ugandu draho

Schválením zákona se však Uganda může dostat do velkých ekonomických problémů. Chod země totiž nezanedbatelnou měrou zajišťují i příspěvky ze zahraničí. V pondělí v noci americký ministr zahraničí John Kerry prohlásil, že podepsání zákona "je tragickým dnem pro Ugandu a pro všechny, kterým nejsou lhostejná lidská práva".

"V tuto chvíli (...) přezkoumáváme naše vztahy s ugandskou vládou. Chceme se ujistit, že všechny rozměry naší spolupráce, včetně programů pomoci a antidiskriminační politika, odráží naše hodnoty," uvedl Kerry v tiskovém prohlášení. Uganda tak může kvůli schválení jediného zákona přijít o desítky milionů dolarů. Až dosud totiž Spojené státy poskytly tomuto východoafrickému státu pomoc v hodnotě 240 milionů dolarů (4,8 miliardy korun).

V podobném duchu se vyjádřila i švédská ministryně pro rozvojovou pomoc Hillevi Engstromová. Ta uvedla, že plánovaná pomoc Ugandě ve výši 10,8 milionu dolarů (asi 216 milionů korun) bude zrušena. Dánsko se pak rozhodlo svou pomoc přesměrovat výhradně na nevládní organizace.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.