Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ufa se rozloučila s oběťmi neštěstí

  12:05
Více než dva tisíce lidí se v hlavním městě ruské autonomní Baškirské republiky Ufě rozloučily s oběťmi nedávného leteckého neštěstí nad jižním Německem. Při střetu dvou letadel tu zemřelo 71 lidí, převážně dětí z ruského Baškirska. Ostatky těl 30 dětí dopravilo ráno do Ufy letadlo z Německa. Zároveň Švýcarsko přiznalo, že vinu na tragédii nesou švýcarští letečtí dispečeři.
Pohřeb obětí leteckého neštěstí

Pohřeb obětí leteckého neštěstí - Více než dva tisíce lidí se v hlavním městě ruské autonomní Baškirské republiky Ufě rozloučily s oběťmi nedávného leteckého neštěstí nad jižním Německem. (13. července 2002) | foto: Reuters

K neštěstí došlo v noci z 1. na 2. července, kdy se nad Bodamským jezerem srazilo letadlo Boeing 757 dopravní společnosti DHL s ruským letounem Tu-154 společnosti Baškirské aerolinie.

Švýcarsko v pátek ústy svého ministra dopravy Moritze Leuenbergera přiznalo, že vinu na tragédii nesou švýcarští letečtí dispečeři, kteří kontrolují i letecký provoz nad částí jižního Německa. Ministr též oznámil, že Švýcarsko je připraveno nabídnout pozůstalým obětí odškodnění.

Pohřbu se dnes vedle rodinných příslušníků a spolužáků obětí zúčastnili též prezident Baškortské republiky Murtaza Rachimov, předseda horní komory ruského parlamentu Sergej Mironov a delegace představitelů z Německa, kterou vede první náměstek ministra zahraničí Jürgen Chrobog.

Svou účast na smutečním ceremoniálu v pátek zrušil švýcarský prezident Kaspar Villiger, kterého k tomu vedlo varování ruských úřadů, že nejsou s to vzhledem ke zjitřeným emocím náležitě zajistit jeho bezpečnost.

Baškirská vláda podle agentury ITAR-TASS uvedla, že je připravena vytvořit pro návštěvu hlavy švýcarského státu všechny nezbytné podmínky. Předseda republikového parlamentu Konstantin Tolkačev řekl, že jeho vláda s radostí přijme švýcarského prezidenta. Kabinet podle jeho slov neodmítl návštěvu Villigera, avšak na druhou stranu přiznal, že vzhledem k situaci a silným emocím příbuzných obětí by nebyla tato návštěva vítaná.

Ostatky 30 obětí budou pohřbeny na hřbitově v Ufě vedle ostatních pasažérů letu, jejichž těla byla uložena již 8. července.

Pilotovi před srážkou radili stoupat i klesat
Německý vyšetřovatel zjistil, že pilot ruského letadla Tu-154, které se 1. července srazilo nad Německem s nákladním boeingem DHL, měl rozporuplné instrukce. Zatímco palubní přístroje mu radily stoupat, příkaz švýcarské letecké kontroly naopak zněl sestoupit. V době nehody byl navíc u řídícího stolu letového střediska v Curychu pouze jeden dispečer. Záznamy z takzvaných černých skříněk naznačují, že automatický palubní systém pro varování před vzdušnými kolizemi vydal zhruba 45 vteřin před srážkou ruskému letadlu pokyn, aby zahájilo stoupání, a současně vyzval nákladní stroj ke snížení letové hladiny.

Vteřinu po instrukci varovného systému však dostal ruský pilot opačný pokyn z pozemního střediska řízení letového provozu. Ruský pilot pak reagoval na opakovaný pokyn dispečera o 14 vteřin později. Možným vysvětlením zdržení je podle vyšetřovatelů právě rozpor mezi pokyny.

Němečtí letečtí dispečeři z Karlsruhe navíc oznámili, že se v kritických chvílích pokoušeli telefonicky varovat své švýcarské kolegy. Jediná dostupná linka však byla dvě minuty před srážkou obsazená.

Již dříve vyšlo najevo, že na telefonních linkách švýcarské kontrolní stanice byly prováděny opravy a jediný dispečer, který byl v době neštěstí ve službě, pracoval s náhradní telefonní linkou. Kromě toho byl ve švýcarské stanici vypnut pozemní systém varující před srážkami.

Dispečer byl Dán
Podle dánského listu Berlingske Tidende byl dispečer Dán, který je nyní v péči psychiatrů. Kvůli šoku se nervově zhroutil.

Muž byl v inkriminovaném okamžiku na pracovišti sám, protože jeho švýcarský kolega v rozporu s předpisy kolem 23:00 odešel, aby si odpočinul.

Technické poruchy ve věži způsobily, že dánský dispečer byl po dobu osmi minut zcela přetížen a nezpozoroval blížící se střet.

Berlingske Tidende dodává, že dánský dispečer, který je za neštěstí odpovědný, je otcem tří dětí. Na letišti pracoval asi pět let.

Řízení letového provozu v oblasti, kde se tragédie stala, zajišťuje soukromá společnost Skyguide, mezi jejímiž přibližně 1400 zaměstnanci pracuje sedmnáct letových dispečerů.

Vyšetřovatelé našli poslední černou skříňku
Vyšetřovatelé zkoumající srážku letadel nad Bodamským jezerem našli v sobotu poslední ze čtyř černých skříněk se záznamy průběhu letu. Předpokládají, že během jednoho či dvou týdnů by měli mít základní představu o příčinách neštěstí.

Švýcarská prokuratura už zahájila trestní stíhání pro podezření, že katastrofu zavinil dispečer švýcarské letové služby společnosti Skyguide, která v okamžiku nehody oba stroje navigovala. Vyšetřovatelé se zaměří na počínání dispečerů.

Vyšetřování řídí němečtí experti a podílejí se na něm zástupci švýcarských, ruských a amerických úřadů. Pokud nedospějí ke společnému závěru, zveřejní každý z nich samostatné stanovisko.

Skyguide, která boeing i Tu-154 navigovala, čelí v posledních dnech sérii obvinění, že postupovala liknavě. Společnost na své internetové stránce vyjádřila nad neštěstím politování a slíbila učinit vše pro jeho objasnění.

Zástupci německého Spolkového úřadu pro vyšetřování leteckých katastrof ve středu večer poprvé vyslechli letového dispečera, který jako jediný zůstal ve chvíli katastrofy na pracovišti. Jeho kolega si totiž udělal v rozporu s předpisy přestávku. Dispečer se po neštěstí zhroutil a zůstává v péči lékařů. O obsahu výslechu nebylo sděleno nic bližšího. 

DÁLE ČTĚTE

 Podrobnosti o neštěstí: našly se už černé skříňky

FOTOGALERIE

Obyvatelé Überlingenu mluví o štěstí

Databáze leteckých nehod

Überlingen - mapa

Pozůstalí přivezli do Německa květiny
Kolem 140 rodinných příslušníků obětí přiletělo na místo neštěstí ve čtvrtek. Zvláštní letadlo přistálo krátce před 9. hodinou ve Friedrichshafenu na pobřeží Bodamského jezera. Mezi pasažéry zvláštního letu byli převážně rodiče žáků, kteří zříceným letounem cestovali na španělské pobřeží.

Pozůstalé doprovázelo šest lékařů, mezi nimi je i psychiatr. Mnozí si přivezli květiny, které chtěli symbolicky položit na místa dopadu trosek.

Ruská strana předem upozornila, že nehodlá informovat o programu pobytu pozůstalých, a požádala německé orgány, aby izolovaly truchlící od sdělovacích prostředků a veřejnosti.

PŘEDCHOZÍ VÝVOJ:
Podle ruské agentury RIA posádka Tu-154 Baškirských aerolinií informovala švýcarské letecké dispečery o možné srážce s jiným letadlem 90 vteřin před kolizí. Agentura se odvolává na nejmenované ruské vyšetřovatele na místě neštěstí v Německu, podle nichž ruská posádka upozornila dispečery, že varovný systém na palubě tupolevu zaznamenal na své dráze nákladní Boeing 757.

"Ruská posádka Tu-154 sama varovala letecké kontrolory Swissair před nebezpečím půldruhé minuty předtím, než ke srážce obou letadel skutečně došlo," řekl ruský vyšetřovatel. Dodal, že dispečeři měli podniknout naléhavé kroky k oddálení obou strojů. Informace zatím nebyla z jiných zdrojů potvrzena.

Švýcarští dispečeři ve středu přiznali, že v době srážky letadel nad Německem měli problémy. Podle prohlášení dispečerské služby Skyguide byl v době kolize dopravního Tu-154 a nákladního Boeingu 757 vypnutý automat, jenž kontroluje, zda nejsou dva stroje ve stejné výšce a kurzu.

Dispečeři, kteří letadla naváděli, původně odmítali pochybení. Analýza černých skříněk však ukazuje, že pilot byl informován pozdě. Nejprve upozorňovali, že pilot tupoleva na jejich pokyny nereagoval, později tvrzení zmírnili, že reagoval pomalu.

"Systém v té době nepracoval," řekl mluvčí Skyguide Roger Gaberelle agentuře Reuters. Jeho kolega Patrick Herr upřesnil, že pozemní systém varování před kolizemi procházel právě v noci na úterý údržbou softwaru. Proto nebyl v provozu.

Právě tento systém umožňuje dispečerům co nejdříve rozpoznat nebezpečí možného střetu v kontrolovaném prostoru. Za čistě hypotetickou však Herr označil otázku, zde by se nehodě podařilo zabránit, kdyby byl systém zapojen. "Nechceme se vyhýbat odpovědnosti," dodal.

Jeden ze dvou dispečerů měl navíc právě v kritické době přestávku. Skyguide oznámila, že si ji udělal v rozporu s interními předpisy společnosti. Podle nich totiž musejí být v době odpojení automatického systému varování na pracovišti nejméně dva dispečeři.

Herr také potvrdil předchozí údaje ruské agentury RIA-Novosti, podle nichž byl pilot ruského letadla Tu-154 informován dispečerem o hrozící srážce až 50 sekund před kolizí, a nikoli 1,5 minuty, jak Skyguide původně tvrdila.

V letadle cestovalo méně dětí
Na palubě letadla Tu-154 bylo méně dětí, než uváděly dosavadní zprávy. Podle zástupce cestovní kanceláře Kreks z města Ufa, která cestu organizovala, bylo v letounu ve skutečnosti o sedm dětí méně. Do Španělska tak letělo 45 dětí a mladistvých do 18 let.

Na poslední chvíli si podle šéfa Kreksu Sergeje Kolesnikova zakoupilo letenku sedm jiných pasažérů - čtyři Bělorusové a tři Rusové. Celkový počet předpokládaných obětí, ale zůstává zachován.

Pět lidí, kteří měli letět s výpravou určenou především pro děti vysokých baškirských představitelů, naopak jen shodou okolností uniklo smrti. Jak potvrdily španělské úřady, tito lidé nepředložili všechny potřebné podklady pro udělení víz.

Kdo neštěstí zavinil?
První poznatky z analýzy černých skříněk obou letadel dávají za pravdu tvrzení ruské strany, že pilot Tu-154 dostal první varování z pozemního kontrolního stanoviště až 50 sekund před katastrofou. Reagoval však prý až na druhé upozornění 25 sekund poté.

Právě kolem obsahu skříněk a možných příčin katastrofy se vyostřovaly spory mezi ruskou stranou a zástupci švýcarské dispečerské centrály Skyguide, která let obou strojů kontrolovala.

Zatímco švýcarská strana odmítala jakékoli pochybení, ruská oficiální místa si stála za tím, že katastrofu zavinili právě švýcarští dispečeři. Agentura RIA Novosti cituje místopředsedu mezistátního leteckého výboru Rudolfa Tajmurazova, který se odvolává na výsledky předběžného vyhodnocení černé skříňky tupoleva.

Tajmurazov uvádí, že podle těchto výsledků není pravdivé tvrzení Švýcarů, podle nichž byl pilot ruského letadla informován o hrozící srážce 1,5 minuty před kolizí, ale pouze 50 vteřin před srážkou, a během 25 vteřin pokyny řídící věže splnil.

Tajmurazov však zároveň varoval před unáhlenými závěry a vyzval k vyčkání na výsledky šetření smíšené komise odborníků. Vedení Baškirských aerolinií naopak už oznámilo, že chystá žalobu na švýcarské dispečery.

Představitelé společnosti Baškirské aerolinie už v úterý odmítli veškeré spekulace, podle nichž pilot letounu Tu-154 neuměl anglicky. Na tiskové konferenci v Moskvě podle agentury Interfax naznačili, že šlo o chybu dispečerů.

"Byla to jedna z nejzkušenějších posádek. Velitel Alexandr Gross měl nalétáno přes 12 000 letových hodin. Dlouho pracoval v zahraničí a plynně mluvil anglicky," uvedl představitel Baškirských aerolinií. Pilot naposledy složil zkoušku z angličtiny v zimě 2001. Letadlo bylo vyrobeno v roce 1995 a bylo technicky v perfektním stavu.

Autoři: ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:46

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  15:41

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12,  aktualizováno  15:19

Europoslanec a lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...