Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úder prověří americké špionážní zbraně

  12:30aktualizováno  12:30
Chystaný úder proti základnám teroristických organizací a lov na Usámu bin Ládina na neznámém a nepřehledném území Afghánistánu důkladně prověří účinnost amerických špionážních zbraní. Experti se přou, jaké budou při operaci nejvhodnější. Nedávají šanci monitorovacím zařízením. Podle nich by v málo rozvinuté infrastruktuře země vlastně neměla co monitorovat.

V neprobádaném terénu Afghánistánu se podle nich naopak nejlépe uplatní kromě klasických bojových zbraní špionážní letouny, které se pohybují ve velkých výškách.

V úvahu připadjí zejména tyto stroje:

AWACS, neboli letecký výstražný a řídící systém (označovaný též E-3A Sentry). Je to vlastně upravený Boeing 707 dlouhý 46 metrů s rozpětím křídel 44 metrů a vybavený radary a špičkovou rádiotechnikou. Umí sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje a odposlouchávat nepřátelské spoje.

TRABLE SE ŠPIONÁŽNÍMI LETOUNY

Průzkumné letouny mají za sebou nejen úspěchy.

USA přiznaly, že před několika dny ztratily nad Afghánistánem nepilotovaný průzkumný letoun (UAV - Unmanned Air Vehicle). Odmítly ale potvrdit, že byl sestřelen, jak tvrdil Kábul.

Loni v dubnu se americký výzvědný letoun srazil během pozorovací mise nad Jihočínským mořem s čínskou stíhačkou a musel nouzově přistát na jihu Číny, což vyvolalo diplomatickou roztržku mezi USA a Čínou.

Američané také ztratili několik bezpilotních průzkumných letounů v Iráku a v bývalé Jugoslávii.

Letoun je sedmnáctimístný. Plně vybavený váží 147 tun, má cestovní rychlost 670 km/hod a dostup (tedy schopnost vystoupat do výšky) 10 tisíc metrů. Ve vzduchu vydrží 11 hodin. Může pozorovat prostor v okruhu 400 kilometrů a sledovat až 600 cílů současně.

Dobře se tedy hodí jako létající velitelství. Jedna z verzí může nést rakety vzduch-vzduch. Do služeb vojenského letectva byl zapojen v roce 1977. Použit byl například ve válce v Perském zálivu v roce 1991. Vyrábí ho firma Northrop Grumman.

U-2, špionážní jednomístné letadlo, které bylo vyvinuto v 50. letech a poté prodělalo řadu modernizací. Původně bylo navrženo pro program průzkumných letů nad územím Sovětského svazu ve velkých výškách. Je schopno letět až 21 kilometrů nad hladinou moře, díky čemuž je chráněno před nepřátelskými letadly i před většinou protiletadlových střel.

Je dlouhé přes 15 metrů a rozpětí jeho křídel přesahuje 25 metrů. Maximální cestovní rychlost je 750 km/hod při doletu 4600 kilometrů. Váží přes deset tun. Výrobcem je americký zbrojní a letecký koncern Lockheed Martin.

E-2 (Hawkeye), pětimístný americký palubní letoun včasné výstrahy a navádění, který byl do výzbroje zaveden v roce 1964. Několikrát byl modernizován - verze E-2C může zaměřovat 250 námořních a pozemních cílů v okruhu 370 kilometrů a řídit zároveň 30 vlastních letadel. Létá rychlostí maximálně 600 km/h a dolet má 650 kilometrů.

Je to turbovrtulový letoun s radarem v typickém kruhovitém krytu na hřbetě trupu. Je dlouhý přes 17 metrů při rozpětí křídel asi 25 metrů s maximální hmotností 23,5 tuny. Vyrábí jej společnost Northrop Grumman.

Predator RQ-1, bezpilotní letoun, který létá ve výšce 7000 metrů rychlostí 230 km/h. Je řízen ze země a pomocí elektronických senzorů, satelitů a videozařízení poskytuje pozemním velitelům přes družice informace o nepřátelských jednotkách včetně jejich odposlechu. Může zůstat ve vzduchu 24 hodin a může být naveden na cíl vzdálený až 700 kilometrů.

Několik takových letounů údajně sestřelili v 90. letech Srbové nad Bosnou a v Kosovu, nejméně jeden byl sestřelen iráckou protileteckou obranou. Letos v lednu byla provedena zkouška, při níž Predator vyzbrojený raketou Hellfire zasáhl tank pomocí infrasenzorů s laserovým zaměřovačem. Je dlouhý necelých devět metrů při rozpětí křídel asi 15 metrů a váží pouhou jednu tunu. Stroj vyrábí firma General Atomics Aeronautical Systems.

Global Hawk, nejnovější bezpilotní výzvědný letoun. Svůj první let uskutečnil v únoru 1998. Ve vzduchu může být nepřetržitě až 35 hodin a dokáže létat ve výšce 20 kilometrů. Letos jako první bezpilotní letoun přeletěl po téměř 24 hodinách letu Tichý oceán z USA do Austrálie a to ve výšce přes 21 kilometrů, tedy vysoko nad běžným provozem. Rozpětí křídel má 34 metrů (více než některé druhy Boeingů).

Díky napojení na satelity a moderním technologiím umí během jediného dne propátrat rozlehlé oblasti o rozloze až 64 tisíc km2. Nejvíce je ceněn kvůli vynikajícím rozlišovacím schopnostem na velké vzdálenosti. Vyrábá ho firma Northrop Grumman.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

V centru severoněmeckého města zranili divočáci čtyři lidi
VIDEO: Do německého města vtrhli divočáci, řádili v bance i obchodě

Čtyři zraněné si vyžádaly útoky dvou divokých prasat, která v pátek pronikla do centra města Heide na severu Německa. Jeden z kanců dokonce vnikl i do místní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.