Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učitelé bojkotují nové maturity, dělají prý hlupáky z nich i ze studentů

  9:38aktualizováno  9:38
Po jarních demonstracích proti státním maturitám, které organizovali studenti, přichází další protest. Tentokrát se ozvali učitelé. Nejhlasitější kritika přišla z Ostravy. Učitelé tam sepsali výzvu, ve které kritizují organizaci nových maturit i přípravu na ně. A na protest se odmítají účastnit školení, které má pedagogy na novou zkoušku připravit.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Podpořily je už čtyři desítky škol z celého Česka - od gymnázií po odborná učiliště - a další přibývají.

"Chybějí učebnice, cvičebnice, podle kterých by se mohli učitelé a studenti řídit. Státní maturity jsou stále odsouvány, ale nic se za deset let doopravdy nevyzkoušelo," říká Ladislav Vasevič, učitel z Matičního gymnázia v Ostravě.

Učitelé dlouho čekali na školení, při kterém se konečně dozvědí, jak budou maturity vypadat. Z výsledku jsou mnohdy rozčarováni. Vyděsil je nejen systém hodnocení, ale i pojetí a obsah celé zkoušky.

Chyba typu A, chyba typu B

Předtím, než se učitelé zúčastní školení, mají projít internetovým kurzem, ve kterém se učí například to, jak hodnotit ústní zkoušky a písemky. Dojmy některých učitelů jsou takové, že ministerstvo, respektive organizace Cermat, která maturity připravuje, dělá ze studentů hlupáky.

Nekonečné přípravy

- o státní maturitě se začalo mluvit v polovině 90. let, poprvé se tak mělo maturovat v roce 2002, dokonce už byla vypsána soutěž na logo "Maturita 2002"

- projekt byl odložen, ale znovu se rozběhl v roce 2004, po novu se mělo maturovat v roce 2008, akce však nebyla připravena a odložila se na rok 2010

- počátkem letošního roku ministr školství O. Liška odvolal ředitele projektu, jeho nástupkyně M. Kopicová ho do funkce vrátila

- Sněmovna maturity opět odložila, zatím na další školní rok, týkat se budou dnešních třeťáků

"Vůbec nemáme hodnotit originalitu slohových prací, ale musíme pomocí tabulky bodovat chyby a ještě je rozlišovat podle typu třeba na chybu 2A nebo 3B," říká češtinář z Gymnázia Havlíčkův Brod Aleš Říman.

MF DNES si e-learningový program vyzkoušela. Hodnocení zkoušek podle něj vypadá jako vyplňování žádosti o evropský grant - například na slohové práce se vztahují složité tabulky, které se mají postarat o to, aby hodnocení bylo objektivní, žádnou literární hodnotu však od studentů nechtějí.

"Zadání maturitní písemné práce typu: popište, co je na fotografii, a pokyny pro vyučující, aby nehodnotili originalitu práce, to je ta kýžená reforma?" ptá se Říman.

Pedagog Tomáš Houška, někdejší ředitel pražského Gymnázia Buďánka, rovněž patří ke kritikům projektu. Podle něj se v některých zemích daleko více osvědčilo, když organizaci podobné akce svěřili soukromým firmám a stát na ni pouze dohlížel.

Protestující učitelé z Ostravy se ohrazují i proti tomu, jak jsou maturity zajištěny technicky. "Vyhodnocení zkoušek měli původně dělat v Cermatu, najednou se to chce po nás," uvedl učitel Ladislav Vasevič.

Právě hodnocení maturit je hlavní součástí školení. Organizátoři protestu se zatím nedočkali odpovědi ani z ministerstva školství, ani z Cermatu. Na dotaz MF DNES ministerstvo vzkázalo, že vydá reakci během týdne. Šéf Cermatu Pavel Zelený řekl, že školení jsou nutná, a to, že učitelé budou maturity opravovat sami, je známé už dva roky.

Podobná školení přitom probíhala už v roce 2007, učitelům však nakonec k ničemu nebyla. Státní maturity měly definitivně vypuknout už v tomto školním roce, na poslední chvíli však byly o rok odsunuty.

Nové slohovky: nápady se nebodují

Učitelé nyní dostali slibované školení o tom, jak bude nová maturita vypadat a jak se bude hodnotit. Někteří učitelé jsou z něj silně rozladěni. V internetovém programu, který si MF DNES vyzkoušela, by měli například věnovat šest hodin tomu, aby se naučili hodnotit maturitní slohovky. Výuka je to dost bizarní.

"Celý e-learning působí svou úrovní jako špatný vtip. Jsou tam informace typu: hodnotitel písemné práce hodnotí písemnou práci. Ty jsou pak ověřovány v testu," popsal jeden z naštvaných učitelů, který nechtěl být jmenován.

Třeba pravidlo, že student, který nedodrží zadání, dostane nula bodů, je v programu popsáno takto: Do procesu hodnocení práce jsme začlenili jednu vnitřní podmínku pro další hodnocení: Pokud text nesplňuje kritérium jedna, tedy požadavky na splnění zadání, a to jak po stránce funkčně-stylové, tak obsahové a tematické, a splnění minimálního požadovaného rozsahu, text už dále nehodnotíme. Jednalo by se pak totiž o úplně jiný text. Žák má k dispozici deset zadání a měl by se vyjadřovat k tomu zadání, které si zvolil.

Pedagogové se musí naučit hlavně to, že dodržení zadání se při hodnocení slohovky označuje kódem A, úroveň jazyka kódem B a kompozice kódem C. "Při hodnocení je nutné označovat jevy číslem daného kritéria a písmenem podkritéria," píše se v programu. Maturitní slohovka musí mít v těžší úrovni aspoň 250 slov, v jednodušší 200 (v obou případech méně, než kolik má tento článek). Tolerance je 50 slov, a aby si to hodnotitel náhodou nespletl, může kliknout na názornou "ukázku příliš krátkého textu". Najde tam práci, která má 147 slov.

V každé písemce se hodnotí "koherence", "koheze" či objektivita, přičemž školicí program upozorňuje, že originalita či literární kvalita se hodnotit nesmí - nedají se objektivně hodnotit. Na praktických ukázkách si učitel naopak může vyzkoušet, že pokud student napíše úvahu o písničkách Jaroslava Nohavici, je to věcná chyba, neboť známý písničkář se jmenuje Jaromír.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka s jordánským předsedou vlády Hanim Fawzim Al-Mulkim...
Sobotka slíbil Jordánsku pomoc pro milion Syřanů v uprchlických táborech

Češi budou pokračovat v pomoci Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí, kteří utekli z válčící Sýrie. „Jordánsko je jakýmsi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.