Že se mu v posledních letech plat pomalu zvyšuje, si letošní vítěz ankety o nejoblíbenějšího učitele roku Luboš Blahout všiml.
Nijak zázračné to však není. Po večerech si proto přivydělává hraním v kapele.
"Řada mých kolegů má druhé povolání, aby vůbec dokázali uživit rodinu. Teď beru čistého 14 200 korun, a to mám doktorát a patnáctiletou praxi," vypočítává jedenačtyřicetiletý Blahout, který učí matematiku gymnazisty v Jablonci nad Nisou.
Průměrný hrubý plat učitelů základních a středních škol (včetně těch ředitelských) se podle včera zveřejněných údajů vyšplhal ke dvaceti tisícům korun. Kantoři tak nyní berou zhruba o sedm procent vyšší mzdu, než je celorepublikový průměr.
Za poslední tři roky se jim platy zvýšily o třetinu. Ministryně školství je s tím spokojená.
"Za rok budu z úřadu odcházet s dobrým pocitem, že jsme pro navýšení platů učitelů udělali, co bylo v našich silách," řekla ministryně školství Petra Buzková. I ona však připouští, že to pořád nestačí. "Odpovídající by bylo, kdyby učitelé brali zhruba o třetinu víc peněz, než je hrubá mzda. To ale ještě chvíli potrvá," dodala Buzková.
Totéž si myslí i učitelé. Na každého v průměru připadá patnáct čím dál neposednějších žáků. A nestačí je jen "ohlídat", musí je také něco naučit. Do učení se dětem chce pro změnu čím dál méně.
"Děti jsou roztěkanější, než jsme bývali třeba my. Mají mnohem více zájmů, od počítačů přes sporty či televizi. V téhle konkurenci dá člověku hodně práce je zaujmout výkladem učiva," vypočítává Blahout.
Děti toho umějí stále méně
Na každou vyučovací hodinu se proto musí důkladně připravit. A vymyslet něco, čím by své svěřence k matematice přilákal. Práce s dětmi ho však pořád baví, takže by prý neměnil.
To jeho kolegyně Petra Novotná z Českých Budějovic se už po jiné práci poohlíží.
"Děti toho umějí čím dál méně a učení je nebaví. Vidět je to hlavně v devátých třídách teď po přijímačkách, učení žáci úplně vypustili," podotýká. Sama učí angličtinu, takže si hledá lépe placenou práci v některé z firem.
Podobný pocit, že si jejich práce společnost neváží, má naprostá většina učitelů. Ukázal to například nedávný výzkum Evropské unie mezi učiteli matematiky ze základních škol. Jen každý dvacátý dotazovaný český matematikář uvedl, že je s oceněním spokojený. Zbylých 95 procent se cítí za svou práci nedoceněno.
A každý třetí dodal, že zvažuje změnu profese, tak jako učitelka Novotná.