Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učitel píše o učitelských platech

  17:33aktualizováno  17:33
Pokusme se přistupovat k problému učitelské stávky věcně a v souvislostech: Polistopadové vlády označují bez výhrad ve svých předvolebních prohlášeních školství za svou prioritu. Poslední vláda slibuje učitelům 130 procent z průměrného výdělku v zemi. Nic z toho se nenaplňuje.

Investice do školství je investicí dlouhodobou, leč pro zemi tou nejvýhodnější, jak ukazují mnohé statistiky. Od revoluce uteklo 13 let – dost na to, aby se tato investice začala projevovat, a to nejen na vysokých školách, v mezinárodních projektech či ve vědeckém výzkumu, ale předně v sociální oblasti: v rodině, v občanských projevech, v míře kriminality…

Dosavadní odborářské akce byly spíše symbolické, ne-li ubohé, a postavení učitele ve společnosti udělaly medvědí službu. Učitel (stejně jako lékař) je rukojmím společnosti – on má přeci poslání! A jak by k tomu přišlo nebohé dítě (či nebohý pacient)! Další determinantou je fakt, že přefeminizované školství včetně nezanedbatelného procenta důchodců a učitelů bez odpovídajícího vzdělání nepředstavuje žádnou radikální složku společnosti, která se bude hrdě a koncepčně bít za svá práva. Nejsou ani těmi, kteří do své rodiny přinášejí podstatnou část rodinného příjmu.

V důsledku povodní bylo odsunuto "spuštění" 16-titřídní platové stupnice. Učitelské platy stouply v minulém roce o zhruba 10%. ( V průzkumu OECD jsme skončili v přepočtu učitelkého platu na HDP na hlavu z evropských zemí nejhůře – spolu s Maďarskem. Maďarská vláda na to reagovala zvýšením tarifu učitelských platů o 50 %.) Tento desiprocentní nárůst však doprovázel pokles průměrného osobního ohodnocení o 3% (nebo například snížení prostředků na učebnice, školní pomůcky, apod.)

Od ledna by se učitelé ZŠ měli setkat s navýšením svých platů o 1570 až 2890 korun – jak tvrdí novinové titulky. Zahrneme-li do těchto výpočtů zamýšlené odebrání polovin 13. a 14. platu a předpokládané snížení průměrné výše osobního ohodnocení (bylo tomu tak v předchozích letech vždy), dostaneme se k reálnému navýšení  v částce kolem 400 Kč měsíčně.

Průměrný republikový plat: zhruba 14 tisíc korun - kolem této výše se pohybují učitelé základních škol. Plat ve státní správě je ovšem výrazně vyšší. (Ministři Buzková a Škromach:  "Učitelé by měli být spokojeni, vždyť některý úředník si i pohorší". Přitom ve stejné době prochází překvapivě hladce a úspěšně návrh, jehož předmětem je navýšení platů policistů, celníků a vězeňské správy o celou třetinu, čímž dosáhnou v průměru dvojnásobného učitelského platu.)

Připomenu nyní současné novinové titulky: "Učitelé mohou slavit, Razantní zvýšení platů, Učitelé stále nejsou spokojeni". Marně si lámu hlavu otázkou, zda takovéto zlehčující a zavádějící výroky jsou důsledkem neznalosti věci, či se do nich promítá negativní postoj novinářů, kteří – v naprosté většině – nemají na svá žákovská léta v socialistickém školství nejlepší vzpomínky.

Mluvíme-li o efektivitě českého školství, nestačí do něj pouze nalévat peníze. Náš stát bohatý není, a je proto nutné hledat i jiné prostředky. Jedním z nich musí být i reakce na přebujelé množství státních zaměstnanců a stále klesajícím počet žáků zapisujících se do prvního ročníku. Snížení počtu učitelů je zcela nutné (ovšem při zachování současného počtu škol těžko proveditelné), i když přinese zvýšení počtu žáků ve třídě. Třicet dětí totiž vychová a vzdělá odborník a osobnost daleko lépe, než učitel, který se minul povoláním, či nevzdělanec, který tvrdí, že "jó, matiku bych snad moh´ taky učit" a ředitel jej před těch dvacet dětí postaví, vždyť někdo tam být musí.

Ve Slovinsku stávkovali učitelé. Vláda se rozhodla, že se nenechá vydírat a poslala před tabule armádu. Za měsíc se začali bouřit rodiče a učitelé se nakonec naplnění svých požadavků dočkali. Proč to zmiňuji? Hanba národu, jehož děti je snadné učit – dal by se parafrázovat známý výrok. Opravdu nám na výchově a vzdělávání našich dětí tak málo záleží, že se smíříme s tím, že naše děti může učit kdokoli? Že si budeme plést odbornou výchovu, didaktiku výuky a moderní zásady pedagogického procesu s hlídáním dětí?

Jestliže ne, měli bychom i jako rodiče učitelské požadavky pochopit a podpořit.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.