Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učitel píše o učitelských platech

  17:33aktualizováno  17:33
Pokusme se přistupovat k problému učitelské stávky věcně a v souvislostech: Polistopadové vlády označují bez výhrad ve svých předvolebních prohlášeních školství za svou prioritu. Poslední vláda slibuje učitelům 130 procent z průměrného výdělku v zemi. Nic z toho se nenaplňuje.

Investice do školství je investicí dlouhodobou, leč pro zemi tou nejvýhodnější, jak ukazují mnohé statistiky. Od revoluce uteklo 13 let – dost na to, aby se tato investice začala projevovat, a to nejen na vysokých školách, v mezinárodních projektech či ve vědeckém výzkumu, ale předně v sociální oblasti: v rodině, v občanských projevech, v míře kriminality…

Dosavadní odborářské akce byly spíše symbolické, ne-li ubohé, a postavení učitele ve společnosti udělaly medvědí službu. Učitel (stejně jako lékař) je rukojmím společnosti – on má přeci poslání! A jak by k tomu přišlo nebohé dítě (či nebohý pacient)! Další determinantou je fakt, že přefeminizované školství včetně nezanedbatelného procenta důchodců a učitelů bez odpovídajícího vzdělání nepředstavuje žádnou radikální složku společnosti, která se bude hrdě a koncepčně bít za svá práva. Nejsou ani těmi, kteří do své rodiny přinášejí podstatnou část rodinného příjmu.

V důsledku povodní bylo odsunuto "spuštění" 16-titřídní platové stupnice. Učitelské platy stouply v minulém roce o zhruba 10%. ( V průzkumu OECD jsme skončili v přepočtu učitelkého platu na HDP na hlavu z evropských zemí nejhůře – spolu s Maďarskem. Maďarská vláda na to reagovala zvýšením tarifu učitelských platů o 50 %.) Tento desiprocentní nárůst však doprovázel pokles průměrného osobního ohodnocení o 3% (nebo například snížení prostředků na učebnice, školní pomůcky, apod.)

Od ledna by se učitelé ZŠ měli setkat s navýšením svých platů o 1570 až 2890 korun – jak tvrdí novinové titulky. Zahrneme-li do těchto výpočtů zamýšlené odebrání polovin 13. a 14. platu a předpokládané snížení průměrné výše osobního ohodnocení (bylo tomu tak v předchozích letech vždy), dostaneme se k reálnému navýšení  v částce kolem 400 Kč měsíčně.

Průměrný republikový plat: zhruba 14 tisíc korun - kolem této výše se pohybují učitelé základních škol. Plat ve státní správě je ovšem výrazně vyšší. (Ministři Buzková a Škromach:  "Učitelé by měli být spokojeni, vždyť některý úředník si i pohorší". Přitom ve stejné době prochází překvapivě hladce a úspěšně návrh, jehož předmětem je navýšení platů policistů, celníků a vězeňské správy o celou třetinu, čímž dosáhnou v průměru dvojnásobného učitelského platu.)

Připomenu nyní současné novinové titulky: "Učitelé mohou slavit, Razantní zvýšení platů, Učitelé stále nejsou spokojeni". Marně si lámu hlavu otázkou, zda takovéto zlehčující a zavádějící výroky jsou důsledkem neznalosti věci, či se do nich promítá negativní postoj novinářů, kteří – v naprosté většině – nemají na svá žákovská léta v socialistickém školství nejlepší vzpomínky.

Mluvíme-li o efektivitě českého školství, nestačí do něj pouze nalévat peníze. Náš stát bohatý není, a je proto nutné hledat i jiné prostředky. Jedním z nich musí být i reakce na přebujelé množství státních zaměstnanců a stále klesajícím počet žáků zapisujících se do prvního ročníku. Snížení počtu učitelů je zcela nutné (ovšem při zachování současného počtu škol těžko proveditelné), i když přinese zvýšení počtu žáků ve třídě. Třicet dětí totiž vychová a vzdělá odborník a osobnost daleko lépe, než učitel, který se minul povoláním, či nevzdělanec, který tvrdí, že "jó, matiku bych snad moh´ taky učit" a ředitel jej před těch dvacet dětí postaví, vždyť někdo tam být musí.

Ve Slovinsku stávkovali učitelé. Vláda se rozhodla, že se nenechá vydírat a poslala před tabule armádu. Za měsíc se začali bouřit rodiče a učitelé se nakonec naplnění svých požadavků dočkali. Proč to zmiňuji? Hanba národu, jehož děti je snadné učit – dal by se parafrázovat známý výrok. Opravdu nám na výchově a vzdělávání našich dětí tak málo záleží, že se smíříme s tím, že naše děti může učit kdokoli? Že si budeme plést odbornou výchovu, didaktiku výuky a moderní zásady pedagogického procesu s hlídáním dětí?

Jestliže ne, měli bychom i jako rodiče učitelské požadavky pochopit a podpořit.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
Volil jsem Čecha, řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. „Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.