Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Učitel by měl navštěvovat rodinu každého žáka

  0:01aktualizováno  0:01
Rád bych tento článek započal chvílemi a roky života, kdy dítě ještě ani neví, co to škola nebo sex je. V letech, kdy naprostou většinu času tráví s rodiči, a tím pádem také přijímá veškeré pocity a vlivy právě od nich, a tím si utváří svou budoucí osobnost, svůj vztah k věcem, lidem a k celému okolnímu světu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

V rodině se rozvíjí schopnost dítěte přijímat druhé, mít k nim důvěru, umět dávat něco ze sebe, mít radost z radosti druhých - zkrátka mít rád. A přesně tady je počátek ať už výchovy sexuální anebo jakékoliv jiné.

Tedy ještě předtím, než se dítě setká se sexuální výchovou ve škole, je již vybaveno určitými pocity a informacemi o těchto věcech, které se mu vtiskly do hlavy, buď jeho vlastním vnímáním (ve chvíli , kdy třeba rodič ani nevěděl, že svoje milované děťátko právě naučil, že gayové jsou nenormální/normální lidé, protože se o tom bavil se svým kamarádem po telefonu), nebo tak, že mu byly řečeny právě od rodičů.

SEXUÁLNÍ VÝCHOVA

Má se na základních či středních školách vyučovat sexuální výchova, nebo je to úkol výhradně pro rodiče? Kdo, kdy a jak by měl s dětmi mluvit o sexu? Jak vypadala sexuální výchova na vaší škole a co jste si z ní odnesli?

Znamená to, že rodiče svým vzorem děti vychovávají, i když je v té chvíli myšlenka na nějakou výchovu ani nenapadne - a že je tak vychovávají "sexuálně", stejně jako nesexuálně. Potom už je jenom otázka, jestli rodiče svého syna/dceru připravili do života dobře, špatně, dostatečně nebo až příliš...

Ovšem v pozdějším věku si každé dítě najde svoje kamarády a náhle dostává spoustu nových informací, ale také zkušeností. Už třeba jen první pusu ve školce někteří považují za sex. Později samozřejmě hodně dítě ovlivní takřka nevyhnutelný dobrý kamarád internet. Pro dítě ve 12 letech není žádný problém sledovat stránky s přístupem od 18 let, kdykoliv se mu zlíbí.

Ovšem pak nastává chvíle, kdy se takto informované dítěmusí dozvědět, co je vlastně správné.

A podle mého názoru právě zde začíná první a velice důležitý úkol učitele, pokud se právě chystá vejít do třídy a probírat s žáky sexuální výchovu. Aby žák přijal informace, které mu pedagog předkládá, měl by vědět, z jakého prostředí, s jakými základy, ale také pocity žáci na školu přišli.

A teď se dostávám k nejdůležitější věci, a to ke vztahu mezi učitelem a žákem. Ze své zkušenosti vím, že s naprostou většinou dětí se můžete o sexu bavit, jak dlouho chcete, ale výsledek bude nulový.

Oni žáci už mají svůj názor, třeba: "Jestli si tenhle 50letej páprda myslí, že mě může učit něco o sexu, tak se hodně plete." A proto si myslím, že je důležité, aby učitel, už když poprvé uvidí třídu, smazal čáru, která dělí žáky a učitele, a pomalu tak dovolil žákům, aby ji mohli smazat také.

Chce-li učitel mluvit o životě žáka, o jeho pocitech, pak si musí vybudovat také důvěru. S čímž dle mého názoru souvisí také to, že by učitel měl dobře znát své žáky, ale také žáci by měli dobře znát svého učitele.
K tomuto poznání by napomohly návštěvy třídního učitele v domovech žáků. Aby tyto návštěvy byly zařazeny do učebního plánu každé základní školy.

DISKUTUJTE NA BLOGU

Zaujalo vás, co studenti napsali v rámci projektu Studenti čtou a píší noviny? Diskutujte na studenti.blog.idnes.cz.

Touto cestou učitel pozná, jak se žák chová ve svém domácím prostředí, jací jsou jeho rodiče, se kterými si také mimo jiné promluví o životě žáka. A v neposlední řadě si také učitel může sám promluvit s žákem v jeho domácím prostředí, kde by se měl cítit bezpečně, a tudíž mohl i lépemluvit ať o svých problémech nebo třeba jen o každodenním životě.

Kdyby se takovéto návštěvy konaly jedenkrát až dvakrát do roka, myslím si, že úroveň, na které se potom bude jednat ve školách, se značně změní.

Richard Herbst,
SŠPST a VOŠ Chrudim

Autor článku dostane knihu



Okamura je nesmírně schopný populista, řekl Paroubek v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
STUDENTI: Prapor morálky tančí valčík na rozloučenou

Kdysi, když už byli lidé znechuceni stavem světa, šli a napsali dlouhé knihy o společnosti, která byla ztělesněním všech přání. Ostatní je nazvali utopisty,...  celý článek

Ilustrační snímek
STUDENTI: Nesahat, neplivat, nesvlékat. Každá země to má jinak

Některé kultury chápeme, jiné ne. Proč? Naše civilizace není dostatečně tolerantní. Ani jedinec není schopen pochopit různé rituály v náboženství nebo zvyky v...  celý článek

Ilustrační snímek
STUDENTI: Lidé nikdy nebudou dobro a zlo vnímat stejně

Globální morálka? Že všichni lidé mají stejně nastavené hodnoty? Že všichni musíme vnímat dobro a zlo stejně? Na světě jsou stovky národů s vlastní historií,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.