Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Účet za útěk před požárem poslala cestovka státu

  1:00aktualizováno  1:00
Požáry na Chalkidiki se zklidnily, horší je to s jejich dopadem na české cestovky. CK Evroškol, která z Řecka předčasně odvezla téměř stovku klientů, je před krachem. Poprosila o pomoc stát. Ten ale tvrdí, že pomoci nemůže.
CK Evroškol přišla kvůli požárům o miliony korun. Ilustrační foto.

CK Evroškol přišla kvůli požárům o miliony korun. Ilustrační foto. | foto: David VotrubaiDNES.cz

"Obávám se, že není v silách ministerstva pro místní rozvoj poskytnout finanční kompenzaci," sdělila iDNES.cz jeho mluvčí Radka Burketová.

CK Evroškol měla v době, kdy na Chalkidiki vypukly požáry, na místě asi 140 klientů. Devadesát z nich byly děti na táboře. Cestovka na situaci okamžitě zareagovala a odvezla je na vlastní náklady domů. - více zde

Rozhodla se navíc zrušit všechny zájezdy na řecký poloostrov až do konce sezony. Tím pro ni ale vyvstala povinnost vrátit klientům peníze. CK ovšem už zájezdy zaplatila a řecká strana finanční prostředky vrátit nehodlá. Zástupci Evroškolu se tedy obrátili s prosbou o pomoc na české ministerstvo zahraničí a ministerstvo pro místní rozvoj.

"Ekonomické ztráty jsou velmi vysoké a mohou pro nás mít až existenční následky. Výše uvedené náklady jsme v žádném ohledu nezavinili, žádnou svoji povinnost vyplývající ať již z právního řádu ČR či cestovní smlouvy jsme neporušili, postupovali jsme pouze v nejlepším zájmu našich klientů," napsali zástupci cestovky v otevřeném dopise.

Dodali, že jim událostmi v Řecku vznikla škoda ve výši několika milionů korun. "Přibližně tři miliony by byly potřeba na kompenzaci klientů za zrušené zájezdy, milion a půl musíme zaplatit řeckému partnerovi za zbytek sezóny, předčasný návrat dětí z tábora nás stál sedm tisíc eur," vypočítal ředitel cestovky Marek Vízek.

Ministerstvo: Pomoc není v našich silách
Ministerstvo zahraničí iDNES.cz potvrdilo, že dopis dostalo, záležitost však prý není v jeho kompetenci. "Dopis zkoumáme, ale případné výsledky toho zkoumání budeme řešit prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj, pod které spadá cestovní ruch," řekl mluvčí ministerstva Richard Krpač.

To, že dopis dorazil, potvrdilo i ministerstvo pro místní rozvoj. Ani to však na něj zatím nezareagovalo. "Dopis je v rukou odborníků ze sekce cestovního ruchu. Ti dostali od pana ministra za úkol analyzovat situaci a předložit mu případné možnosti řešení," sdělila iDNES.cz mluvčí MMR Radka Burketová.

Dodala, že se ale obává, že nebude v silách ministerstva cestovce pomoci. "Obávám se, že je třeba nahlížet na záležitost jako na podnikatelskou činnost, která bohužel nese i tato rizika," vysvětlila.

Vláda nehnula prstem, tvrdí cestovka
Ředitele CK Evroškol přístup vlády nepřekvapil, ale mrzí ho. "Od začátku nehnula prstem. Nekonal se žádný vládní speciál, žádná okamžitá pomoc klientům či cestovkám, jak slibovali. Teď si řeší politiku a nějaké Řecko je nepálí," postěžoval si Vízek.

Stát podle něj mohl pomoci už mnohem dřív tím, že by prohlásil situaci na Chalkidiki za mimořádnou. "Pokud to vláda neudělá, nemůže cestovní kancelář zájezd zrušit, aniž by nemusela vyplácet klientům náhrady. Stejně tak nemůžeme požadovat vrácení peněz od řecké strany," vysvětlil ředitel Evroškolu.

Podle jeho mínění přitom hygienické a klimatické podmínky v požáry zasaženém výběžku Kassandra optimální nejsou. "Situace je sice relativně stabilizovaná, pro ozdravné pobyty dětí, které míří k moři s vidinou zlepšení svého zdravotního stavu, však to místo stále vhodné není," řekl Vízek. Dodal, že stejný názor má i Sdružení na ochranu spotřebitelů.

Vízek: Chybí zákon, který by to ošetřil
Zdůraznil přitom, že Evroškol netlačí na stát jen kvůli sobě. Kvůli chybějící legislativě se problém podle něj týká i mnoha dalších cestovek. "Neexistuje žádný zákon, který by cestovní kanceláře ochránil a řekl jim, jak mají v podobné situaci postupovat," řekl.

Ministerstvo pro místní rozvoj se k tomu nevyjádřilo. "Dokud nebudu mít vyjádření ze sekce cestovního ruchu, jaké možnosti případně CK má, neumím vám odpovědět," sdělila Burketová.

Pokud se potvrdí vyjádření mluvčí ministerstva pro místní rozvoj a stát neposkytne Evroškolu dotaci, bude už moci spoléhat jen na pomoc pojišťovny, u které je pojištěn proti úpadku. "Kdybychom zbankrotovali, tak zaplatí mnohem víc, než když nám nějakou finanční částkou pomůžou," míní Vízek.

Momentálně má cestovka podle slov svého ředitele peníze tak na příštích 14 dní. Úvěr si ale brát nechce. "Zjistili jsme, že některé banky by nám ho bez problémů poskytly, ale nevím, proč bychom se měli zadlužovat, když za to, co se stalo, absolutně nemůžeme."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý prezident Václav Klaus a jeho manželka Livia Klausová odvolili na Praze 8
Klaus volil svého syna Václava. Poprvé v životě dal preferenční hlas

Bývalý prezident Václav Klaus svoji volbu vůbec netajil. „Prvně v životě jsem dal preferenční hlas. Tentokrát nám to usnadnil náš syn,“ řekl v pátek, když i se...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.