Vláda to chce změnit, proto nařídila ministerstvu školství zkontrolovat a případně i přepsat všechny učebnice základních škol tak, aby se v nich ženy dostaly na úroveň mužů.
Na to, že učebnice odsouvají ženy na nepodstatná místa, upozorňují organizace zabývající se ženskými právy už dlouho. "Zaznamenali jsme i další chybu. Učebnice - zejména technických předmětů, jako je fyzika či chemie - jsou sepsány tak, že vyhovují mužskému způsobu myšlení. Proto tyto předměty baví hlavně kluky," upozorňuje germanistka z Jihočeské univerzity Jana Valdrová.
V Německu udělali rozsáhlý průzkum a pak všechny učebnice skutečně přepsali tak, aby si v nich "to své" našla obě pohlaví. "Třeba se dětí zeptali, jestli je zajímá funkce čerpadla. Hlásili se jen chlapci. Ale když se dětí ptali, zda by se chtěly něco dozvědět o přečerpávání krve v organismu, hned měla zájem i většina dívek," upřesňuje Valdrová.
Příkladů se najde celá řada. Třeba využití motoru se v učebnicích fyziky prezentuje na velkých strojích. "Místo toho, co by to předvedli třeba na kuchyňském mixéru," řekla Valdrová. Důvodem, proč jsou učebnice technických předmětů sepsány jazykem manuálů k počítačům, je mimo jiné to, že je obyčejně sepisují čistě mužské autorské kolektivy.
Zatímco chlapcům je tento způsob myšlení blízký a rozumějí mu, dívky rezignují a biflují se poučky zpaměti. Logicky je tak předmět většinou nezaujme. Záleží také na přístupu učitele a na tom, zda si genderové rozdíly v uvažování uvědomuje. Proto má ministerstvo školství vedle přepsání učebnic zaměřit svou pozornost i na osnovy a také na přípravu budoucích pedagogů právě z hlediska této problematiky.
V Německu už výsledky "revize učebnic" zaznamenaly první úspěchy. Mnohem více čtrnáctiletých dívek se tam začalo hlásit na technické obory a průmyslovky. Připravují se tak na povolání, v nichž jsou výrazně vyšší platy než v tradičně ženských profesích.