(koláž z některých sloganů)

(koláž z některých sloganů)

Nudná a nevýrazná, hodnotí experti letošní kampaň. Poznáte slogany stran?

  • 508
Krotká a nevýrazná. Tak hodnotí experti kampaň před letošními krajskými a senátními volbami. Strany totiž, až na ČSSD, vsadily oproti volbám v roce 2008 spíše na nekonfliktní témata. Ubylo antikampaní a stírají se rozdíly mezi tím, co jednotlivé strany hlásají.

"Není nastolena žádná výrazná agenda. Všechny kampaně jsou univerzální a nabízejí to samé," řekl k letošní kampani mediální expert a šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl, podle kterého je to znát především u velkých stran. Jejich kampaně jsou prostě zaměnitelné.

Poznáte slogan?

Zkuste si tipnout, jaká strana které předvolební heslo používá.

Z předvolebních billboardů a plakátů až na výjimky zmizely slogany štvoucí voliče proti konkurenci. Ve srovnání s rokem 2008 jsou lidé také mnohem méně vystaveni různým antikampaním.

Této taktice zůstala z velkých stran věrná víceméně jen ČSSD. "Oproti minulým krajským volbám, kdy se vymezovala vůči jasně danému politickému tématu poplatků v nemocnicích, jdou její výpady tentokrát proti vládě všeobecně," hodnotí postup sociální demokracie odborník na marketing David Říha.

Přestože se podle Köppla celkově situace uklidnila, u některých menších politických stran a nezávislých kandidátů je přeci jenom určitá radikálnost vidět. "Řada jejich hesel je určena pro lidi, kteří slyší na populismus," dodal.

Strany konečně pochopily, jak zaujmout voliče

Určitý posun se odehrál i u grafické podoby předvolebních kampaní. Říha tvrdí, že i v této oblasti se strany zlepšují. A pozitivní změny vidí i v přístupu k tvorbě volebních sloganů. "Zdá se mi, jakoby strany napříč spektrem, velké i malé, konečně pochopily, že mají na komunikaci s voličem jen jednu větu. A s ní by měly říct to hlavní a v ideálním případě i zaujmout," komentoval zlepšení Říha.

Navíc podle něj mizí i rozdíly v grafické podobě billboardů. "I prezentace stran a hnutí, jejichž rozpočty jsou značně omezené, začínají vypadat profi. Je totiž stále snazší sehnat grafika, který třeba za pivo dokáže udělat pro stranu, které fandí, dobré vizuální materiály," dodal. Malé strany tak začínají dohánět své silnější soky, kterým grafiku dělají profesionální reklamní agentury.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video