"Na Víru určitý režim mají, takže bezpečnost zajištěna je. Nedávná výhrůžka nás přišla na milion. Přimlouval bych se za to, aby veškeré náklady na radiorozbory a na pohotovostní opatření platil ten anonym. A to jsme nepočítali například práci policie," poznamenal Novotný.
Zvýšené náklady v souvislosti se zabezpečením přehrady potvrdil i mluvčí Povodí Moravy se sídlem v Brně Václav Košacký. "Kdybych prozradil detaily, opatření ztratí účinnost. Ovšem není třeba být nervózní. Přehrada je zabezpečena, s nadsázkou mohu mluvit o nezničitelnosti hráze," podotkl Košacký.
Jak dále vysvětlil, Povodí Moravy neustále dělá měření a sleduje stav hrází. "To lze dokonce dělat i na dálku. Co se týká jakosti, je nádrž vzhledem k veliké rozloze svým způsobem neuhlídatelná. Nedávno někdo hrozil plutoniem, ovšem každý odborník potvrdí, že toto je jen velmi těžko aplikovatelné. Ten člověk by musel být sebevrah. Každopádně se vodu snažíme hlídat z lodí i z pevniny a zabránit tak případné kontaminaci," popsal opatření Košacký. "Přijali jsme nejlevnější systém měření. Intenzivní čtrnáctidenní rozbory po hrozbě plutoniem nás stály sto tisíc korun. Naši lidé však nejezdili častěji jen na Vír, objížděli všech čtrnáct vodárenských nádrží," uvedl mluvčí.
Podle Košackého má Povodí Moravy vždy možnost přehradu uzavřít a využít systém náhradních zdrojů. "Situace je zatím klidná, ovšem jsme ostražití a připraveni v případě potřeby ihned kontaktovat policii, která by zalarmovala armádu," podotkl.
Jak poznamenal starosta Novotný, celkovému zabezpečení přehrady by prospěla ochranná rekonstrukce levobřežní silnice, která vede přes hráz a pak pokračuje těsně kolem vody. Kdyby se tam totiž nyní překlopilo auto s nebezpečnou látkou, hrozí znečištění vody.
"Technické zabezpečení je nutno konečně dotáhnout do konce. Paradoxní je, že peníze na to jsou, ale kvůli liknavosti příslušných orgánů nejsou čerpány. Navíc se nedaří dosáhnout stavebního povolení," poznamenal Novotný.
Podle Václava Košackého je třeba vybudovat systém korýtek a takzvaných lapolů, které by nebezpečnou látku zachytily. "Tyto sběrné zpevněné příkopy v délce zhruba 1,5 kilometru by výrazně přispěly k bezpečnosti Víru," dodal Košacký. Jak vysvětlil, je to ta levnější ze dvou variant, o nichž se v minulosti uvažovalo.
"Několik let zpátky rozhodl tehdejší krajský národní výbor, že stávající komunikaci zruší a povede náhradní mimo přehradu. To však bylo drahé řešení," řekl mluvčí. Rekonstrukce silnice se nyní projednává, problematický je podle Košackého výkup soukromých pozemků, jimiž silnice vede. "Brzdou byly i kompetenční problémy, ty mají být nyní už vyjasněny," dodal.