Dálnice D3, v niž se obchvat ještě letos změní, nepočítá se sjezdem k motocentru a zákazníci se sem nebudou mít jak dostat.
Podnikatelé přitom vše postavili legálně, zkolaudovali a roky provozují. Úřady přiznávají, že udělaly chybu a stavba měla být už od začátku povolená pouze jako dočasná, což se nestalo.
Když před třinácti lety bratři Petr a Pavel Bratránkovi koupili pozemek u obchvatu Tábora, viděli, jak na něm postaví rodinnou firmu, která bude prosperovat a jednou ji předají svým dětem. Do areálu vložili 40 milionů korun.
Čtyři roky oběma mužům provozovna fungovala bez problémů, ročně prodali zhruba 300 motocyklů. Jenže v roce 2004 přišly první potíže: zjistili, že plány na stavbu dálnice nepočítají s žádným sjezdem k jejich prodejnám a zázemí. Po zrušení dnes jediného příjezdu ve směru od Prahy a Písku tak bude areál odříznutý od světa.
"Od té doby nespím. Předložili jsme kolaudaci, v níž je jasně napsáno, že stavba je trvalá, a věřili jsme, že musíme mít příjezd k areálu. Ani by nám nevadilo, kdyby byl jinde než dnes. Místo toho jsme se dozvěděli, že žádná cesta k nám nebude," vzpomíná Petr Bratránek na začátek sporu.
Vedle motocentra stála v té době ještě klasická čerpací stanice. Povolení ale měla jen jako dočasná stavba a stát nabídl společnosti, která ji vlastnila, odškodnění 49 milionů korun. Majitelé kývli, dnes jsou v zemi vidět jen obrysy původního půdorysu stavby.
Podnikatelé Bratránkovi takovou nabídku nedostali a začali bojovat, protože věřili, že jde jen o chybu v projektu a sjezd z dálnice k nim bude. Jenže z Ředitelství silnic a dálnic přišel jasný dopis: se sjezdem se definitivně nepočítá, své aktivity přesuňte jinam.
Statisíce za právníky a posudky
Podnikatelé se začali bránit. Psali dopisy, stížnosti a upozornění. Za pravdu jim dal ombudsman a v jednom sporu o dálnici i soud, který pozastavil stavební povolení na část stavby z Tábora směrem na Prahu. Nyní proto podali protest na ministerstvo dopravy, aby své rozhodnutí přehodnotilo. To protest zamítlo, a verdikt státu je tak definitivní.
"Kdykoliv můžou přijít a uzavřít nám příjezd. Jediná možnost je jít k soudu a to uděláme, protože provozovna živí celou naši rodinu. Stát nás připravuje o živobytí," říká Pavel Bratránek.
Oba podnikatelé do sporu za právníky, posudky a vyjádření investovali 300 tisíc korun. Kvůli nejasné situaci přišli o část zákazníků, kteří si myslí, že motocentrum už nefunguje. Třetí ze společníků, jenž s nimi na začátku podnikal, také odešel a začal podnikat ve městě.
Soud může znamenat oddálení rekonstrukce obchvatu
Protože ani jedna ze stran se nevzdá, vše bude muset rozhodnout soud. To znamená jediné: ohrožení stavby dvoupruhu od Prahy do Tábora a na České Budějovice právě v místě, kde stojí motocentrum.
"Soudní pře vždy znamená komplikace, v tomto případě oddálení rekonstrukce poloviny obchvatu Tábora," přiznal Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.
Podle dopravních odborníků by tím u Tábora vzniklo místo, kde by se mohly tvořit kolony, protože část obchvatu by nebyla opravena a doprava by tam mohla být svedena jen do dvou pruhů.