Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

U Kyjeva spadlo malé letadlo, zemřelo pět Čechů

  17:24aktualizováno  10. prosince 7:55
Měli za sebou tříhodinový let a od cíle je dělilo jen pár set metrů. České vrtulové letadlo Beechcraft se včera zřítilo v husté mlze a prudkém dešti nedaleko kyjevského letiště Žuljany. Všech pět Čechů, kteří byli na palubě, zahynulo.

Nehoda českého letadla u Kyjeva - Při nehodě malého letadla u Kyjeva zahynulo pět Čechů. (9. prosince 2007) | foto: Reuters

"Letadlo spadlo z třísetmetrové výšky. Dva piloti a tři pasažéři byli na místě mrtví. Nyní ve spolupráci s policií kontaktujeme jejich rodiny," řekla večer mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová.

Proč skončil nedělní let tak tragicky, není jasné. Na palubě byl totiž jeden z nejzkušenějších českých pilotů, Petr Toužimský. Není však jasné, zda letadlo řídil právě on. Do Kyjeva totiž letěl ještě jeden pilot, kterým mohl být spolumajitel pražské společnosti Minib, která se zabývá výrobou topných těles, Miloš Novák.

Stroj byl v perfektním stavu
Letadlo Beechcraft s německou poznávací značkou se na cestu vydalo z Karlových Varů tento pátek. Do Hradce Králové vezlo majitele firmy Minib, manžele Novákovi. Z Hradce do Kyjeva vyletělo podle plánu včera ve dvě hodiny odpoledne.

V té době ještě nic nenapovídalo, co se stane. Bylo zataženo, ale nepršelo ani nefoukal vítr. Stroj byl navíc v naprostém pořádku, nedávno předtím totiž prošel technickou kontrolou.

Do letadla nastoupil pilot Toužimský, manželé Novákovi a ještě jeden muž se ženou. "Nikdo z nich nepřežil, žádní další lidé však v důsledku pádu letu nezahynuli ani nebyli zraněni," říká Jan Paďourek z velvyslanectví na Ukrajině.

Proč na Ukrajinu cestovali, se včera nepodařilo zjistit. "Nezlobte se, nepodáváme žádné informace," řekla včera jedna ze zaměstnankyň firmy.

Příčiny neznámé
Tři hodiny letu nejspíš proběhly v pořádku. Problém nastal až těsně před cílem. "Příčiny neštěstí se vyšetřují, na Ukrajině je ale už několik dní silná mlha," řekla Opletalová.

Manželé Novákovi měli přitom s letadly zkušenosti. Na svou firmu nakoupili v minulých letech tři malá letadla značky Cessna. Jedno z nich mělo před dvěma lety malou nehodu. Když se pilot projížděl po ploše letiště, začal mu hořet podvozek.

Manželé se však nenechali od létání odradit. Dokonce jednali o tom, že si pronajmou část letiště ve Slaném a postaví si tam malý hangár. Jednání už nestačili dokončit.

. BEZ ČERNÉ SKŘÍŇKY

Kombinace, kdy na palubě letadla je majitel letecké společnosti se zkušeným pilotem, není podle předsedy Technické komise českého sdružení dopravních pilotů Karla Mündela ani trochu šťastná. "Jde o kombinaci, která se nemá ráda. Majitel letounu totiž může pilota nutit i k manévrům, do nichž by jinak nešel. Stalo se to i při leteckém neštěstí Tomáše Bati v roce 1933," přípomíná Mündel.

A co se před více než sedmdesáti lety vlastně stalo?
Šéfpilot zrazoval Tomáše Baťu od cesty, protože letiště i s okolím zahalila hustá mlha. Tomáš Baťa ale trval na tom, že se poletí. Cesta pro něj byla totiž nesmírně důležitá. V podstatě donutil svého šéfpilota, aby v husté mlze odstartoval. Stroj posléze narazil do hřebenů Hostýnských vrchů.

Mohlo jít i při včerejší tragédii o podobnou situaci?
V žádném případě nechci nikoho vinit z této tragédie. To bych opravdu nechtěl. Říkam jen, že této souhry se obávám i nyní.

Pilota Petra Toužimského jste léta znal. Jak zkušený byl?
V Česku patřil na letounu typu Beechraft–90, o který se jedná, k těm nejzkušenějším. Šlo o prvotřídního profesionála, který by nikdy neriskoval za cenu ohrožení životů lidí.

Přesto se hned začaly objevovat spekulace, že pilot možná porušil podmínky přiblížení k letišti v husté mlze?
Leccos opravdu napovídá tomu, že "selhal lidský faktor", jak v žargonu říkáme. Nicméně nevíme, co se na palubě stroje stalo, kdo ve chvíli havárie pilotoval a proč letoun nezvolil k přistání náhradní letiště.

Dozvíme se to třeba z "černé skříňky"?
Potíž je v tom, že letoun Beechraft–90 žádný zapisovač údajů o parametrech letu nemá. A omezené jsou i jeho možnosti přistání ve špatných klimatických podmínkách. O to těžší bude zjišťování příčin havárie.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Milán, hlavní město Lombardie
V katalánských stopách. Benátsko a Lombardii čeká plebiscit o autonomii

V Lombardii a Benátsku se v neděli konají referenda o posílení autonomie. Jsou sice právně nezávazná, lze je však také vnímat jako součást odstředivých...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.