Objev připomněl, že tajné zbraně Osy, které měly zvrátit průběh války, nebyly jen doménou nacistického Německa (vyrábělo například rakety V-2 či stíhačky Me-262), ale i jeho východoasijského spojence.
V únoru objevené ponorky (oznámení o nálezu vydali vědci ve čtvrtek) patřily mezi pět strojů, kterých se američtí námořníci zmocnili na konci války. „Byly objeveny v hloubce asi 2 600 stop (800 metrů) za použití ponorek Havajské laboratoře pro podmořský výzkum,“ uvedl list The New York Times.
První z nalezených strojů, I-201, patřil k nejrychlejším dieselovým ponorkám na světě. Pod vodou dokázal plout rychlostí až 20 uzlů (37 kilometrů v hodině). Podobně jako jiné japonské ponorky měla i I-201 pogumovaný plášť - Japonci tím sledovali zmenšení její viditelnosti sonarem.
Ponorka nesla letadla se skládacími křídly
Druhá ponorka je ještě zajímavější: plavidlo I-14 bylo mnohem větší a disponovalo vodotěsnými hangáry pro dvě malá letadla Aichi M6A Seiran. Letouny se skládacími křídly mohly nést torpédo nebo 800kilogramovou pumu. Z paluby je měl vystřelit katapult - některé verze letounů byly jen na jedno použití.
Tichý oceán se ve druhé světové válce stal bojištěm, které opanovala nová zbraň - letadlová loď. Vyráběli je Japonci i Američané. O letadlových ponorkách ale dosud prakticky vůbec nebylo slyšet.
LETADLOVÁ PONORKA„Technologie natolik předběhla dobu, že kdyby se objevila dříve a početněji, mohla změnit výsledek války.“ |
„Tyto ponorky jsou šedesát let starou ‚schránkou‘ nabízející pohled na vojenskou technologii, která natolik předběhla svůj čas tolik, že kdyby se objevila dříve a početněji, mohla změnit výsledek války,“ uvedl v tiskové zprávě Hans K. van Tilburg z Národního úřadu pro oceány a atmosféru. Ten pátrání po ponorkách financoval.
„Velké ponorky třídy I byly na našem seznamu vysoko,“ potvrdil důležitost nálezu kormidelník průzkumné ponorky Terry Kerby. Hledáním ponorek se zabývá od roku 1992.
Při pátrání po I-14 jeho lidem pomohl předešlý objev I-401, jedné z největších ponorek vůbec. Jeden vysloužilý námořník Kerbymu poskytl videozáznam z torpédování I-14 u břehů Oahu - v pozadí byl typický kráter Diamond Head. To pomohlo najít místo posledního odpočinku letadlové ponorky.
Přestože měly japonské letadlové ponorky přenést válku na americkou půdu, Japonci je do provozu uvedli příliš pozdě - když se vydaly na první misi, zastavila je radiová depeše o japonské kapitulaci. Americké tajné služby o ponorkách věděly - a plavidla navíc byla ve špatném technickém stavu a hemžila se krysami.
Další důvod potopení ponorek byl důležitější než obavy o bezpečnost námořníků. Začínala studená válka - a nepotopit letadlové ponorky znamenalo ukázat jejich technologii Rusům. „Byl to jeden z důvodů, tak jsme byli zticha,“ poznamenal k informačnímu tichu vysloužilý námořní důstojník Bulk Catlin.
VÍCE O OBJEVU V TISKOVÉ ZPRÁVĚ NOAA |