Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Azbuka nestačí. U cizojazyčné reklamy má být podle poslanců i čeština

  10:29aktualizováno  10:29
Zabránit tomu, aby byly ve výlohách nápisy jen v cizím jazyce, nebo v restauraci jídelníček bez češtiny, má novela zákona o reklamě. Tu začala projednávat Sněmovna a předložili ji poslanci TOP 09, spolu se Zdeňkem Soukupem z ANO a karlovarským poslancem a hejtmanem Josefem Novotným z ČSSD.

Překladatelé novely zákona o reklamě argumentují, že Češi se nechtějí doma cítit jako v cizině | foto:  Dan Materna, MAFRA

Právě Karlovy Vary jsou totiž místem, které si oblíbili ruští turisté a někteří Rusové se tam i usadili, a tak se to tam místy hemží nápisy v azbuce.

Zákon by ovšem mohl zajímat i některé voliče žijící v příhraničí s Polskem na severu Moravy kvůli polštině či ty, jimž vadí cizojazyčná reklama v centru hlavního města.

„Náš návrh nikoho nediskriminuje. Naopak odstraňuje dnešní diskriminaci česky mluvících občanů. Chceme pouze stanovit podmínky šíření reklamy, která by měla mít současně významově totožný český text,“ argumentuje spoluautorka návrhu, místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová.

Přijetí zákona přišel do sněmovny ve čtvrtek podpořit osobně karlovarský primátor Petr Kulhánek. „Magistrát nyní nemá možnost nařídit, aby při šíření reklamy v cizím jazyce nechyběla čeština,“ uvedl.

Předkladatelé návrhu tvrdí, že občané vnímají jako diskriminační, když jsou názvy obchodů v ruštině, nebo když dostanou v Karlových Varech jídelníček bez jediného českého slova. Kritizují to podle nich lázeňští hosté i Svaz měst a obcí České republiky.

Vláda s návrhem, kterým se začali poslanci zabývat tento týden, nesouhlasí. „Hranice mezi reklamním a informačním sdělením jsou nejasné a bylo by sporné, zda velkou část kritizovaných nápisů, textů a upozornění lze považovat za reklamu. Interpretačním problémům se nelze vyhnout ani při definování českého jazyka v názvech různých obchodů či jídel,“ uvedla například vláda ve svém nesouhlasném stanovisku.

Autoři návrhu vyšli vstříc jedné z připomínek vlády. Ti, kdo mají například na vývěsním štítě jen ruštinu a čeština na něm chybí, by měli podle předkladatelů zákona dvanáctiměsíční lhůtu na změnu reklamy podle požadavku obce.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.