Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Týdeník vymazal ženu z fotografie s Obamou. Nechtěli jsme mást lidi, hájí se

  17:28aktualizováno  17:28
Na britský zpravodajský týdeník The Economist se snesla vlna kritiky kvůli editaci titulní fotografie s Barackem Obamou. Americký prezident na ní stojí se sklopenou hlavou na břehu Mexického zálivu a budí dojem, že zpytuje svědomí. Ve skutečnosti ale naslouchal místní obyvatelce, kterou časopis ze snímku vymazal.

Titulní strana týdeníku The Economist a originální fotografie agentury Reuters | foto: Repro Media Decoder

Prezident Obama vypadal na titulní straně The Economist z 19. června ztrápeně. Ruce v bok, sklopená hlava a myšlenky upínající se zřejmě jen k tomu, jak vyřešit ropnou havárii.

Jenže ve skutečnosti bylo všechno trochu jinak. Na snímku fotografa Larryho Downinga je totiž ještě šéf pobřežní stráže Thad Allen a prezidentka místní farnosti Charlotte Randolphová, která k Obamovi hovoří a jíž prezident se skloněnou hlavou naslouchá.

Grafik týdeníku ale muže ořízl a ženu vyretušoval. A tím pozměnil význam snímku. Nehledě na to, že agentura Reuters, pro kterou fotograf Downing pracuje, manipulaci se snímky nepovoluje.

Matení čtenářů?

Zástupkyně šéfredaktora The Economist Emma Duncanová se kritice brání. V žádném případě prý nechtěli změnit vyznění fotografie. "Ano, Charlotte Randolphovou jsme vyretušovali a admirála Allena jsme ořízli. Bylo to ale jen proto, abychom nemátli čtenáře snímkem neznámé ženy. Nechtěli jsme tomu dát jiný politický rozměr," uvedla Duncanová v prohlášení.

Editoři listu podle ní mění fotografie na titulních stranách vydání často, a to ze dvou důvodů. "Někdy, jako na vydání z 27. března, kde byl Obama s obvazem na hlavě, je to vtip. Jindy je to proto, abychom zdůraznili hlavní motiv," vysvětlila s tím, že v tom případě redakce například vymaže nebo ztmaví pozadí.

"Požádala jsem, aby grafici Randolphovou vymazali, aby se čtenáři soustředili na Obamu, ne proto, aby vypadal osamoceně," doplnila.

Na manipulaci upozornil jako první Jeremy Peters na blogu Media Decoder při New York Times. Připomněl také, že agentura Reuters se už sama jednou dostala kvůli pozměňování fotografií do potíží, když její fotograf v roce 2006 upravil snímek z izraelsko-libanonského konfliktu. Izraelský útok tak vypadal větší, než ve skutečnosti byl. Agentura okamžitě ukončila s fotografem spolupráci a jeho snímky vymazala z archivů.

Dá se fotografii věřit?

Díky digitálním technologiím se dá s fotografiemi dělat téměř cokoliv. Upravený snímek s Barackem Obamou není zdaleka první, který se v tisku objevil pozměněný. Už v roce 1982 například grafici časopisu National Geographic posunuli k sobě egyptské pyramidy, aby se jim vešly do výřezu. V roce 1989 zase grafici TV Guide "nasadili" hlavu moderátorky Oprah Winfrey na tělo herečky Ann-Marget (více fotomontáží najdete zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Robert Fico
Stáváme se proevropským ostrovem v regionu, reagoval Fico na české volby

Slovensko se stává proevropským ostrovem v rámci regionu střední Evropy, reagoval v pondělí slovenský premiér Robert Fico v reakci na výsledky parlamentních...  celý článek

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MISTR VÝROBY

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.