A tak řidiči bruslí po komunikacích, rádoby, první třídy. Oťukávají své plechové miláčky a úpí na stavem našich silnic.
Samozřejmě, že každá mince, i ta falešná, má dvě strany. Nedostatek peněz na účtech údržby silnic nás nepřekvapuje, je to samozřejmost, která se táhne, co jsme rozum počali brát. Stejně, jako každoroční zaskočení silničářů sněhovou nadílkou.
V podstatě to neodmyslitelně patří ke koloritu zimy, stejně jako Mrazík a inverze.
Jak říká jedna, mimochodem dost stupidní, reklama : Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci. Ale přesto asi neustále nakupujeme cesty na levných tržištích.
Snad dokonce i pod rukou v nějakém pochybném kšeftě. Jak by jinak bylo možné, že nově položená cesta první třídy je hned od prvopočátku zvlněná, po první zimě se v ní udělají díry, že by na ní obr Koloděj mohl hrát kuličky i se svou milou obryní Stáňou.
Nevím, necestuji a cestářské školy nemám, ale jak to je jinde v kulturním světě? (neberu příklad jedné nejmenované východní země, kde pro potěchu prezidentova cestování lili asfalt přímo na sníh, ale země s pěknými, dlouhými a nepoškozenými asfaltkami).
Taky je tam poločas rozpadu cest takový jako u nás? Nevěřím. Znám je sice pouze z krátkých návštěv, ale nikde jsem nezaznamenala takovou frekvenci děr jako u nás, kde by to i povrch měsíce zahanbilo. Krátery a uzavírky – z toho se skládají naše silnice. Případně ještě hrboly a vyježděné koleje, jako by sama cesta chtěla mexickou vlnou naznačit čest projektantům i státnímu rozpočtu.
Nelze se však divit příliš služebníkům našich povrchových komunikací, že s ne příliš kvalitním vybavením, jak technickým tak finančním, nemohou zvládnout vše k plné spokojenosti řidičů. Vždyť vyčistit cestu, která má od vodorovného povrchu odchylku +- půl metru (+ kanály a záplaty, - díry a koleje) není zrovna reálnou záležitostí.
Nicméně ve chvíli, kdy je člověk lituje, potká v hustém sněžení jednoho, který má již nejspíše padla a uhání se zvednutou radlicí do garáží, neberouce ohled na několikacentimetrovou vrstvu sněhu na cestách.
Je to velký problém tu radlici po zpáteční cestě spustit? Jistě, třeba to není jeho rajón a co tě nepálí, nehas. A tak, když jedete za dvě hodiny zpět, na neprotažené cestě přibyly další centimetry.
Kdo by to taky čekal……sníh…..a v zimě….