Nabízí se několik variant. Stav letounů L-159 je opravdu katastrofální. Pro armádu nejsou přínosem, nýbrž zlatou koulí na noze. Desítky miliard tak létají komínem. Či spíše jde o nejnákladnější "revitalizační" program, který má zachránit Aero Vodochody. Armádu však ničí.
Jestliže si někdo mohl klást ještě desátého září otázku, zda je cennější dobře vyzbrojená armáda, nebo pracovní místa v Aeru, dnes si ji už prostě klást nemůže. Tvrdík tedy, i za cenu, že potopí leteckého výrobce, zavolal S.O.S.
Další možnost: L-159 nejsou ve své třídě špatná letadla. Zdůrazněme však: ve své třídě. Škoda Octavia je velmi dobré auto. Ale nikoho nenapadne přihlásit ji do seriálu formule 1. Jenže vzdušné síly musí být formulí jedna, jinak jsou k ničemu. Ministr tedy chce vyvinout tlak na to, aby stát rychle koupil moderní stíhačky.
Třetí možnost: V Aeru Vodochody koupil podíl Boeing, jeden z možných dodavatelů těchto stíhaček. Jeho konkurentem, jediným který zůstal v soutěži, je konsorcium Brititish Aerospace - Saab. Tuto firmu prý vláda protežuje, stěžují si konkurenti. Silná slova ministrova mohou být součástí tohoto lobbingu.
Pokud je toto vysvětlení správné, má se Tvrdík nejen omluvit - neměl by asi zůstat ministrem. Pokud však platí to první, nemá se zač omlouvat. Naopak. Armáda by měla okamžitě skončit s nákupem nebezpečných a málo přínosných strojů.
Chtějme tedy po Tvrdíkovi, aby své silné tvrzení dokázal.