Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tvrdíka v ČSA podpořil Gross i Špidla

  0:01aktualizováno  0:01
Sporná výměna šéfa Českých aerolinií za bývalého ministra obrany Jaroslava Tvrdíka se odehrála za plné podpory premiéra Vladimíra Špidly. Přitom právě Špidla kdysi podobné praktiky dosazování politiků do podniků za vlády Miloše Zemana kritizoval.

"Špidla o jmenování Tvrdíka stoprocentně věděl," říká jeden z poradců Stanislava Grosse.

Premiér ve středu pouze řekl, že jmenování Tvrdíka bez výběrového řízení není nic neobvyklého: "Není to předpisem, podobně se postupovalo při jmenování ředitele Českých drah."

Odvolání bývalého šéfa ČSA Miroslava Kůly bylo sice zdůvodněno špatným hospodařením firmy a nedostatkem "koncepce rozvoje", sám Kůla to však odmítá. "Jsem ochoten smířit se s různými argumenty kromě toho, že firma je v krizi," řekl Kůla.

Tvrdík, který už od středy úřadoval ve své nové kanceláři v centrále ČSA v pražské Ruzyni, odmítl věc komentovat.

Mlčet chce ještě měsíc, než se seznámí s firmou. Podle zdrojů z firmy se nový šéf uvedl v ČSA vstřícně, když odcházejícím členům představenstva nabídl možnost zůstat.

První mezi "trafikanty"
Tak dobře jako o exministra Jaroslava Tvrdíka se stát o žádného bývalého člena vlády nepostaral. Až na výjimky se musí při shánění nové obživy ohánět sami: jako to před lety udělal například bývalý ministr financí Ivan Kočárník (ODS), který si opatřil vlivný post v České pojišťovně.

"Něco takového si žádná z našich vlád nedovolila," komentuje Tvrdíkovo nejnovější angažmá v čele Českých aerolinií místopředseda ODS Petr Nečas.

"Tohle rozdělení postů chápu jako privatizaci státních podniků pod kontrolou vládnoucích partají," dodal Nečas v narážce na březnové jmenování lidovce Petra Kousala na místo generálního ředitele Českých drah. Právě dráhy a aerolinky jsou jedny z posledních státních podniků, které čeká privatizace.

Zdá se, že pokud jde o tažení na "politické trafiky", zahájila vláda premiéra Vladimíra Špidly novou tradici. Nepostarala se totiž jen o Tvrdíka, ale i o některé další klíčové muže bezpečnostních složek.

Například odvolaný šéf Národního bezpečnostního úřadu Tomáš Kadlec obsadil post generálního ředitele polostátní firmy Čepro, provozovatele čerpacích stanic.

Pozor na vysloužilé politiky
Opoziční i vládní poslanci se však shodují, že je správné, když se stát postará o odcházející úředníky, kteří pracovali s přísně tajnými dokumenty.

Proto by se už neměl opakovat skandál, jako když někdejší šéf Bezpečnostní informační služby Karel Vulterin po svém odchodu z BIS zamířil do světa hazardu: sehnal si místo ředitele kasina.

Pravidla, která mají chránit úředníky, by se však neměla vztahovat na vysloužilé ministry. "O ty se má postarat strana v rámci svých struktur. Není nejmenší důvod, proč by jim měl shánět práci stát," míní místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal.

Donedávna to platilo i v obraně. Žádnému z Tvrdíkových předchůdců se nepodařilo katapultovat tak vysoko jako jemu. Vladimír Vetchý (ČSSD) se poté, co byl odvolán, vrátil na vojenskou akademii, kde učí. Michal

Lobkowicz (US) podniká. Jeden z mála, kdo se alespoň po letech dočkal vděku státu, je lidovecký exministr Miloslav Výborný. Před měsícem oblékl talár ústavního soudce. Do mnohem tvrdší lavice - pro řadové poslance se z ministerské kanceláře vrátil Vilém Holáň (KDU-ČSL).

Rozčarování z politiky přivedlo jeho stranického kolegu a předchůdce Antonína Baudyše k hvězdopravectví. Za úplatu předpovídá budoucnost. Ani o odstoupivšího federálního ministra obrany Luboše Dobrovského se nepostaral stát, ale tehdejší prezident Václav Havel. Udělal z něj hradního kancléře.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Prodej vepřína může zhatit malý akcionář, viní firmu z účelových machinací

Vláda v pondělí schválila odkup vepřína v Letech, kde stál za války tábor pro Romy. Do měsíce chtějí politici podepsat s majiteli smlouvu. Jeden z akcionářů...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.