"Je to předmětem obchodního tajemství," tvrdí mluvčí ministerstva Milan Řepka.
Právník Jan Černý z advokátní kanceláře Černý - Raupachová se však domnívá, že ministerstvo nemůže podle obchodního zákoníku částku na výrobu letáků tajit.
"Pochybuji, že náklady na výrobu letáků jsou v nějakém zvláštním režimu, a pokud ano, tak tam podle mého názoru nemají co dělat," tvrdí Černý. Podle odhadů mohla výroba a distribuce letáků stát okolo milionu korun.
Na první straně listu je malé oznámení "Čas něco udělat". Na druhé straně jsou obecná hesla vyzývající k modernizaci a profesionalizaci armády. Například: "To znamená mít armádu schopnou kdykoliv chránit a pomáhat tam, kde je třeba. Profesionální armádu - méně lidovou a více lidskou." Na letáku je také internetová adresa ministerstva obrany.
Glosa Martina Komárka: Rozežraná armáda |
Nemůže oprýskaný pancíř vzbudit u lidí spíše dojem, že armáda patří do starého železa a že ji do tohoto stavu přivedlo před volbami současné vedení ministerstva? "Nerad bych komukoli sděloval interpretaci letáku," říká mluvčí ministerstva Řepka.
"V žádném případě však není vázána na politickou situaci před volbami, je to vázáno na ryze věcné řešení problému. V mnohém jsme pozadu, mnoho věcí musíme zlepšit. Lidé mohou leták vyhodit, mohou se nad ním zamyslet, což by bylo dobře." Mluvčí ČSSD Jiří Hron se k reklamním letákům ministra Tvrdíka odmítl vyjádřit. "Necítím se kompetentní se k tomu vyjadřovat. Ale graficky mi to připadá decentní," domnívá se Hron.
Podle prezidenta Asociace reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce jde spíše o vyhozené peníze než o počátek účinné komunikační kampaně.
"Je to možná dobrý záměr, ale neprofesionálně udělaný. Spíše to lidi naštve. Třeba heslo 'Žádná buzerace, ale hodně práce', to je strašný," říká Brabec.
"Připadá mi, že někdo zase vyhodil peníze oknem. Ministerstvo ví, že v komunikaci s veřejností někde dělá chybu, ale takovým letákem se to nedá změnit. Je to slepá ulička."