"Žádám pana ministra, aby se za své neuvážené výroky omluvil, i když už vyřčená slova nejdou vzít zpět a Aeru velmi zkomplikují situaci při získávání nových zákazníků," pokračoval Borýsek.
"Stále ještě je ale čas, aby nosným programem Aera byl L-159," míní šéf odborů. Aero se též zabývá vývojem dopravního letounu Ae-270 Ibis a výrobními kooperacemi.
Nejde o první případ |
Do roku 2003 má Aero armádě dodat dvaasedmdesát strojů L-159. Dodávky se však kvůli zpoždění zatím prodražily z původních 30 miliard korun na 50. Armáda přitom všechny stroje potřebovat nebude a hledá zájemce v zahraničí, například v Polsku.
Kritika přišla i od politiků
Tvrdíka kritizovali i zástupci Čtyřkoalice a ODS. Lídr Čtyřkoalice Karel Kühnl prohlásil, že by měl výroky o nespolehlivosti a poruchovosti bitevních letounů L-159 vzít zpět. Jinak by byl podle něho odpovědný za úpadek českého leteckého průmyslu, za ztrátu tisíců pracovních míst a nárůst státního dluhu ve výši několika desítek miliard korun.
Tvrdík: O problémech je nutné mluvit
Ministr obrany Jaroslav Tvrdík tvrdí, že česká armáda je nyní v takové situaci, že nezbývá než otevřeně hovořit o jejích problémech včetně projektu letadla L-159. Reagoval tak na výtky odborářů.
Tvrdík podotkl, že daňoví poplatníci mají právo získat za své peníze kvalitní výrobek. Resort obrany podle něj už od ledna Aero Vodochody na problémy s letadly upozorňoval. Přesto věří, že L-159 má po odstranění chyb svou budoucnost.
"Jsem v situaci, kdy jsem odpovědný za armádu a ministerstvo. V situaci, kdy se mi rozpadají vzdušné síly proto, že si Aero Vodochody a firma Boeing neplní své smluvní závazky," řekl.
Pokud Tvrdíka oponenti přesvědčí o tom, že se ve svém hodnocení bitevníku zmýlil, vyvodí z toho důsledky, dodal.