Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tvrdé tresty řidičům ano, poslancům ne

  0:01aktualizováno  0:01
Vůči řidičům musíme přitvrdit, aby na silnicích konečně ubylo nehod! Ale nás by se to všechno týkat nemuselo. Svérázně si někteří poslanci představují klíčovou vládní novelu silničního zákona, kterým se ve čtvrtek začala zabývat sněmovna.

"Osobně vítám opatření, kdy může policista zabránit v jízdě řidiči," pochvaloval si například komunistický poslanec Pavel Hojda.

Ale pak kolegy upozornil, že mu není jasné, kdy bude policie moct zastavit zákonodárce spěchajícího na jednání parlamentu. "Je to jen taková úvaha, abychom věděli, jakou moc v tomto případě bude mít mimo jiné policista," vysvětlil Hojda.

Podobné obavy má i jeho stranický kolega Jaromír Kohlíček. "Jde spíš o to, aby byly vyjasněny pravomoci a kompetence a aby i ten poslední policista skutečně věděl, jaké jsou jeho pravomoci a kam jeho pravomoci už nesahají," podotkl.

Revoluční novela má zavést bodovací systém za přestupky - třeba dva vážné dopravní prohřešky budou motoristu stát řidičský průkaz. Čtvrteční projednávání ukázalo, že zákon vyvolává vášně a každý poslanec-řidič chce k němu něco říct.

Během tří hodin jich promluvilo patnáct, takže už ani nestihli hlasovat. Zákon zřejmě v pátek pošlou do druhého čtení, kde ho určitě čeká spousta pozměňovacích návrhů.

Svými připomínkami v debatě na sebe jednotliví poslanci nechtěně prozradili, jací jsou vlastně sami řidiči. Třeba Bohuslav Záruba z ODS viní mimo jiné i chodce z nárůstu nehod, takže čtyři trestné body za nedání přednosti na přechodu se mu zdají příliš tvrdé.

"Bohužel chodci si povinnost řidičů zpomalit vysvětlují jako svou absolutní přednost." Komunista Hojda by zase rád jezdil nepřipoutaný. "Pás pouze v případě aktivace airbagu před daným sedadlem. V ostatních případech by se mohlo jednat o doporučení."

Lidovec Tomáš Kvapil - sám otec pěti dětí - dobře ví, jaké to je, cestovat s početnou rodinou. Proto chce pro velké rodiny výjimku z povinnosti mít dětskou autosedačku. "Pro ně je velký finanční problém nákup vozidla typu tranzit. A přitom užívání auta je pro ně nezbytnou nutností."

To Miloš Patera z ODS zřejmě rád v autě telefonuje - kritizoval čtyři trestné body za mobilní telefon u ucha. "Lidé s telefonem v ruce řídí výrazně opatrněji, a proto bezpečněji. Proč nejsou stejnou výší trestu odměňováni ti, kteří při jízdě drží rohlík?" ptal se.

Trestné body:

• 7 bodů - odmítnutí dechové zkoušky

• 6 bodů - překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci

• 4 body - držení telefonu v ruce za jízdy

• 2 body - jízda bez bezpečnostního pásu

O řidičák přijde ten, kdo nasbírá 12 bodů.

Výběr: MF DNES 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Šéf ANO Andrej Babiš (vlevo) se v Průhonicích sešel s ekonomem Janem Švejnarem...
ANO, ale s kým? Babiš začíná oťukávat partnery, přijal komunisty a Švejnara

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří budou jednat o povolebním uspořádání Sněmovny a možné vládě. Andrej Babiš a spol. už mají za sebou první schůzky. V...  celý článek

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.