Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

TV Nova: Výsledek v soutěži Riskuj platí

  10:40aktualizováno  10:40
- Televize Nova, která ještě ve středu MF DNES potvrdila, že bude případ možného podvodu v pořadu Riskuj zkoumat, druhý den všechny události odbyla jednou větou: "TV Nova trvá na tom, že soutěžící svůj bezmála milion korun vyhrál re- gulérně, zpochybňování průběhu soutěže považujeme za spekulace."
Riskuj

Riskuj - Pohled do studia, ve kterém se natáčí pořad TV Nova Riskuj | foto: Repro: MF DNES

Na dotaz, zda bylo vyšetřování definitivně uzavřeno, nebo bude pokračovat, vedoucí tiskového oddělení Milada Rezková odpověděla, že žádné další informace nyní nejsou k dispozici.

Je to jen závist, říkají obyvatelé z Petřvaldu
Ještě ve středu večer vládla v malé severomoravské obci Petřvald u Mošnova veselá nálada. Většina lidí u televize oslavovala svého nového šampiona - právě ten večer totiž jejich soused Miroslav Feilhauer podesáté uspěl v televizní soutěži Riskuj a postoupil do dalšího kola. Když se ve čtvrtek ráno po vsi roznesla zpráva, že byl vítěz obviněn, že možná při hře podvádí, nechtěl jí téměř nikdo věřit.

"Ve vesnici mu fandíme a byli jsme rádi, že naši malou obec zviditelňuje před celou republikou," uvedl starosta Petřvaldu Vojtěch Myška. Mirkovo obvinění z podvodu považuje za nesmyslné a vidí v něm jen závist. "Je toho plná dědina, někteří lidé i tuší, kdo si to stěžoval. Prý to byl snad někdo od nás," dodává starosta, který zná Miroslava Feilhauera od malička. Podle Myšky šampion Riskuj v televizi dokazuje jen svoje vlastní znalosti. "My jsme se často bavili o takových věcech, které jen tak nikdo nezná. Například dokonale zná hvězdnou oblohu."

Vyjádření výherce se MF DNES stejně jako ve středu nepodařilo získat. Až do doby, než bude znát oficiální stanovisko televize Nova, odmítá s médii hovořit. "Je z toho velmi špatný, momentálně nemá vůbec chuť o tom mluvit. Ráno mi z práce volal, že lituje, že se do soutěže vůbec přihlásil," vzkázala po telefonu jeho družka Ladislava Lipnická. I ona pochopitelně svého přítele hájí. "Ty znalosti má. Navíc záleží hodně na štěstí. V soutěži byli inteligentní lidé, kterým k úspěchu chyběl jen kousíček," dodává. Ladislavu Lipnickou na celé věci zaráží množství informací, které se dostaly na veřejnost. "Jak je možné, že po desátém kole někdo už ví, že Mirek vyhrál, a dokonce i přesnou sumu? Vždyť všechny soutěžní dny v televizi ani neproběhly," podivila se Lipnická.

Den předtím ovšem zaměstnanci televize tvrdili, že obvinění, podle kterého šampion četl správné odpovědi z monitoru moderátora, pečlivě prověří. Dramaturg pořadu Jakub Vaňáček tehdy řekl, že budou prozkoumány záznamy, a potvrdil, že už tým Riskuj zjišťoval, zda je takový podvod možný.

"Zatím nemůžeme říct, zda se to skutečně stalo. Na vyšetřování máme měsíc. Peníze se výhercům  vyplácejí vždy až po této lhůtě," uvedl ve středu dramaturg.

PŘEDCHOZÍ VÝVOJ:
Nova pochybuje o vítězi Riskuj
Pan Mirek z Petřvaldu u Mošnova, který ve třinácti pokračováních populárního pořadu televize Nova Riskuj vyhrál přes 900 tisíc korun, se možná své výhry nedočká. Televize se včera začala zabývat podezřením, že šampion při soutěži, jejíž poslední kola vysílá Nova právě v těchto dnech, odečítal správné odpovědi z monitoru moderátora Jana Rosáka.

MF DNES na tuto skutečnost upozornil divák Riskuj, který vysledoval, že oči výherce směřují při každé otázce stejným směrem: k moderátorskému stolku. Právě v něm je ukryta obrazovka, na které se vedle textu otázky objevuje také odpověď.

Krátký soustředěný pohled pana Mirka je na záznamu pořadu (Riskuj se předtáčí jednou za několik týdnů) zřetelný a předchází téměř každé odpovědi.

K jeho "odhalení" přispěla nová střihová podoba pořadu, při níž se na televizní obrazovce objevuje současně otázka i tváře soutěžících.

Pracovníci Novy, kteří jsou celou kauzou hodně zaskočeni, nechtějí zatím o výherci říci nic konkrétního. "Je to vážná věc, ale bez souhlasu toho člověka vám bližší údaje nemohu poskytnout," uvedla mluvčí televize Milada Rezková. Nova naprosto vylučuje, že by se na možném podvodu podílel i některý ze zaměstnanců televize. Nemyslí si to ani diváci, kteří začali v posledních dnech televizi bombardovat upozorňujícími dopisy.

"Nevěřím, že by se na podvodu přímo podílela Nova.Ta by přece nepostupovala tak okatě - počínání pana Miroslava přece musí vidět úplně každý. Každopádně to ale vrhá špatné světlo na lidi, kteří soutěžní studio tak špatně připravili. Zpochybňuje to profesionalitu celé Novy," myslí si divák, který s odhalením přišel a který si přál zůstat v anonymitě.

Autoři Riskuj coby účastníci každého natáčení, nevědí, co si o obvinění pana Mirka mají myslet. "Víme o tom jeden den. Zatím opravdu neumím říct, jestli je to možné, nebo ne," řekl dramaturg pořadu Jakub Vaňáček.

Televizní tým si už ve studiu ověřoval, zda je takový podvod proveditelný, zatím ale k ničemu nedošel. "Je to tak trochu záhada. Obrazovka pana Rosáka je dost zapuštěná, nad ní je sklo, které se leskne. Člověk, který by chtěl odpověď rozluštit, by navíc musel umět číst vzhůru nohama. Mně se to při žádném pokusu nepovedlo," říká Vaňáček.

Před tím, než televize rozhodne o dalším osudu dotyčného výherce, hodlá prozkoumat záznamy všech pořadů, v nichž tento člověk vystupuje. Podle Vaňáčka má Nova na "vyšetřování" měsíc - peníze jsou totiž výhercům vypláceny vždy až po této lhůtě.

V případě, že by se podezření potvrdilo, soutěžící by pravděpodobně o své peníze přišel. Smlouva účinkujícího totiž podle Vaňáčka obsahuje i paragraf, který jakékoli nepoctivé jednání soutěžícímu zakazuje.

Dokázat, zda nařčený skutečně nehrál fér, nebude zřejmě vůbec lehké. V záznamech soutěžního pořadu se zatím nepodařilo objevit detailní záběr, z něhož by bylo zřejmé, že pohled soutěžícího skutečně směřuje na monitor moderátora. Bez tohoto důkazu se ovšem Nova zřejmě bude muset zachovat jako v ostatních případech a statisícovou výhru vyplatit.

Jisté ovšem je, že i kdyby se podvod tohoto typu potvrdil, byl by zřejmě poslední. Březnové natáčení dalších dílů Riskuj už má probíhat v novém studiu.

"Stůl moderátora bude dál od soutěžících a celý prostor bude větší. Ta změna byla dlouho připravená, s tímhle případem nijak nesouvisí," tvrdí Vaňáček.

Spekulace o možných nesrovnalostech v peněžních soutěžích v komerčních televizích se objevily už několikrát, žádné z nařčení se ovšem nikdy nepotvrdilo.

Nejslavnějším podvodem bylo Bingo
Nejslavnějším případem podvodu při televizní soutěži tak zůstává kauza hry Bingo, kterou v polovině devadesátých let vysílala rovněž Nova.

Případ, který odstartovalo v říjnu 1995 odhalení, že pořadatelé soutěže manipulovali s losovacím zařízením a brali výhry od najatých soutěžících, není dodnes uzavřen. Městský soud v Praze sice před dvěma lety odsoudil osm obžalovaných, odvolací soud však případ vrátil k novému projednání. To začalo letos v lednu, i tentokrát bez dvou hlavních podezřelých, kteří se skrývají: počítačového experta Pavla Fantyše a organizátora Romana Hejdy.

První ze jmenovaných, který údajně změnil program, takže počítač losoval předem dohodnutá čísla, byl v prvním řízení odsouzen k pěti letům vězení, jeho kolega Hejda dostal o dva roky méně.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kardiocentru Vysočina sídlícím v jihlavské nemocnici umí upravit srdeční...
Lidé budou moci mít tři měsíce placené volno na ošetřování příbuzného

Lidé budou mít nově nárok na tříměsíční placené volno na péči o vážně nemocné příbuzné. Vládní návrh zákona, který to umožní, schválil ve středu Senát. Chybí...  celý článek

Ilustrační snímek
Senioři i děti zaplatí ročně méně za léky. Senát na to Ludvíkovi kývl

Starším lidem a rodinám s malými dětmi se finančně uleví. Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v Senátu obhájil návrh zákona, který lidem nad 65 let a dětem...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.