Tutanchamonova dýka je ze železa z vesmíru, ukázala analýza kovu

Dýka pohřbená společně s mumií egyptského faraona Tutanchamona byla vyrobena ze železa, které pocházelo z meteoritu. Na mimozemský původ kovu ukazuje složení bohaté na kobalt a nikl, zjistili výzkumníci.

Tutanchamonova dýka | foto: koláž iDNES.czc

Zbraň patří k dvojici dýk, které objevil britský archeolog Howard Carter v roce 1925 uvnitř pohřebního obalu mladého krále Tutanchamona, jenž byl mumifikován před více než 3300 lety. Původ nože byl pro vědce dlouhé roky záhadou, neboť taková práce s kovem byla ve starověkém Egyptě vzácná.

Podle odborníků na kosmická tělesa zbraň legendárního faraona nejspíš pocházela do jisté míry z vesmíru. „Meteorické železo je jasně rozpoznatelné podle přítomnosti vysokého procenta niklu,“ uvedla Daniela Comelli, hlavní autorka studie zveřejněné v časopise Meteoritics and Planetary Science. Italští a egyptští výzkumníci při analýze materiálu použili neinvazivní rentgenovou techniku, aby zbraň nepoškodili.

Meteorické železo

Siderit je druh meteoritu, který je složen především ze slitiny železa a niklu s menším množstvím minerálů. Někdy se také označuje jako meteorické železo a tvoří přibližně 18% všech nalezených meteoritů. Největší nalezený siderit váží šedesát tun a leží v Namibii. Podle stupně jeho koroze se odhaduje, že měl původně asi 100 tun.

Výzkumníci tvrdí, že přítomnost niklu a kobaltu „silně naznačuje mimozemský původ“ kovu. Porovnali složení dýky se strukturou meteoritů nalezených na egyptském pobřeží Rudého moře a zjistili, že zejména jeden meteorit, jenž dopadl 240 km západně od Alexandrie, obsahoval podobné procento niklu a kobaltu.

Staří Egypťané meteorické železo používali především při výrobě jemných okrasných nebo ceremoniálních objektů. „Věděli, že tyto vzácné kusy železa spadly z nebe již ve 13. století před našim letopočtem, a předběhli západní kulturu o více než dvě tisíciletí,“ uvádí se v studii.

Vysoká kvalita zpracování čepele podle nich naznačuje výrazné zvládnutí techniky zpracování železa v dobách Tutanchamona. Dýka se vyznačuje zdobenou zlatou rukojetí a zlatým pláštěm s motivem lilií na jedné straně a péřovým vzorem na straně druhé. V současné době je k vidění v Egyptském muzeu v Káhiře.

Tutanchamon byl 11. faraon 18. dynastie starověkého Egypta a vládl letech 1336 až 1327 před Kristem. Jeho neporušenou hrobku objevil v roce 1922 britský archeolog Howard Carter. Na trůn pravděpodobně usedl v osmi nebo devíti letech a zemřel asi v sedmnácti. Tutanchamonova smrt je stále obklopena tajemstvím. Mohl být zavražděn, nebo zemřel v důsledku zranění, které utrpěl při lovu.

Britská premiérka Theresa Mayová na summitu EU v Bruselu. (22.6. 2017)