Tutanchamonova dýka je ze železa z vesmíru, ukázala analýza kovu

Dýka pohřbená společně s mumií egyptského faraona Tutanchamona byla vyrobena ze železa, které pocházelo z meteoritu. Na mimozemský původ kovu ukazuje složení bohaté na kobalt a nikl, zjistili výzkumníci.

Tutanchamonova dýka | foto: koláž iDNES.czc

Zbraň patří k dvojici dýk, které objevil britský archeolog Howard Carter v roce 1925 uvnitř pohřebního obalu mladého krále Tutanchamona, jenž byl mumifikován před více než 3300 lety. Původ nože byl pro vědce dlouhé roky záhadou, neboť taková práce s kovem byla ve starověkém Egyptě vzácná.

Podle odborníků na kosmická tělesa zbraň legendárního faraona nejspíš pocházela do jisté míry z vesmíru. „Meteorické železo je jasně rozpoznatelné podle přítomnosti vysokého procenta niklu,“ uvedla Daniela Comelli, hlavní autorka studie zveřejněné v časopise Meteoritics and Planetary Science. Italští a egyptští výzkumníci při analýze materiálu použili neinvazivní rentgenovou techniku, aby zbraň nepoškodili.

Meteorické železo

Siderit je druh meteoritu, který je složen především ze slitiny železa a niklu s menším množstvím minerálů. Někdy se také označuje jako meteorické železo a tvoří přibližně 18% všech nalezených meteoritů. Největší nalezený siderit váží šedesát tun a leží v Namibii. Podle stupně jeho koroze se odhaduje, že měl původně asi 100 tun.

Výzkumníci tvrdí, že přítomnost niklu a kobaltu „silně naznačuje mimozemský původ“ kovu. Porovnali složení dýky se strukturou meteoritů nalezených na egyptském pobřeží Rudého moře a zjistili, že zejména jeden meteorit, jenž dopadl 240 km západně od Alexandrie, obsahoval podobné procento niklu a kobaltu.

Staří Egypťané meteorické železo používali především při výrobě jemných okrasných nebo ceremoniálních objektů. „Věděli, že tyto vzácné kusy železa spadly z nebe již ve 13. století před našim letopočtem, a předběhli západní kulturu o více než dvě tisíciletí,“ uvádí se v studii.

Vysoká kvalita zpracování čepele podle nich naznačuje výrazné zvládnutí techniky zpracování železa v dobách Tutanchamona. Dýka se vyznačuje zdobenou zlatou rukojetí a zlatým pláštěm s motivem lilií na jedné straně a péřovým vzorem na straně druhé. V současné době je k vidění v Egyptském muzeu v Káhiře.

Tutanchamon byl 11. faraon 18. dynastie starověkého Egypta a vládl letech 1336 až 1327 před Kristem. Jeho neporušenou hrobku objevil v roce 1922 britský archeolog Howard Carter. Na trůn pravděpodobně usedl v osmi nebo devíti letech a zemřel asi v sedmnácti. Tutanchamonova smrt je stále obklopena tajemstvím. Mohl být zavražděn, nebo zemřel v důsledku zranění, které utrpěl při lovu.

Kim Hyok Chol je prvním, kdo funkci severokorejského velvyslance ve Španělsku...
Máte dva týdny na opuštění země. Španělsko vyhostilo velvyslance KLDR

Severokorejský velvyslanec ve Španělsku Kim Hyok Chol bude vyhoštěn. V pondělí to oznámilo španělské ministerstvo zahraničí. Diplomat musí zemi opustit do...  celý článek

Donald Trump promluvil na půdě OSN. Severní Koreji pohrozil "totálním...
Trump pohrozil KLDR totálním zničením, Zeman v OSN řečnil o terorismu

Pokud KLDR neustoupí od svého jaderného programu, Spojené státy ji budou muset „totálně zničit“. Během svého prvního projevu na půdě OSN to prohlásil Donald...  celý článek

Zemětřesení poničilo budovy v hlavním městě Mexika (19. září 2017)
Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, zemřelo více než sto lidí

Jih Mexika zasáhlo další silné zemětřesení. Otřesy o síle 7,1 třásly domy hlavním městě a tisíce lidí prchaly do ulici. Nejméně 119 lidí podle agentury Reuters...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.