Turnikety v metru by počty černých pasažérů snížily téměř o polovinu. Revizoři by se přesunuli do tramvají. (Ilustrační foto)

Turnikety v metru by počty černých pasažérů snížily téměř o polovinu. Revizoři by se přesunuli do tramvají. (Ilustrační foto) | foto: Radek Miča, MAFRA

Turnikety se možná vrátí do metra, stát by měly dvě miliardy korun

  • 196
Někteří Pražané vzpomínají, jak coby studenti bez peněz přeskakovali v metru turnikety, aby se svezli zadarmo. Tyto vzpomínky se nyní mohou stát realitou. Dopravní výbor projedná návrat zařízení do stanic metra. Jejich pořízení by mělo stát 2,16 miliardy korun, další stovky milionů si vyžádá samotný provoz.

Náklady by se mohly Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) vrátit už za pět let od spuštění turniketů. Vyplývá to ze studie, kterou představil ředitel DPP Martin Dvořák.

Podnik si na zavedení turniketů bude muset půjčit, ze svých zdrojů není schopen projekt zaplatit. Jeho vedení uvažuje o úvěru od hlavního města, zatím ale neví, zda s tím bude magistrát souhlasit, uvedla ČTK.

"Myslím, že výbor zastupitelstvu doporučí, aby instalaci turniketů v metru schválilo. Jednat pak budeme hlavně o modelu financování," potvrdil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

O návratu turniketů se mluví už od roku 2000, kdy vznikla první studie na jejich obnovu.

Pokud dopravní výbor materiál schválí a následně návrat turniketů podpoří i zastupitelé, do stanic metra by se mohly vrátit v roce 2011 nebo 2012. Město pak jejich namontování vyjde předběžně zhruba na 2,3 miliardy korun a splácet je bude devět let.

Jakmile by začaly fungovat, lidé to ve vestibulech poznají na první pohled. Z metra zmizí žluté strojky na označení lístků a místo nich na kovových "nohách" budou prosklená dvoukřídlá ramena, která budou cestující vpouštět dovnitř.

Dvě velikosti turniketů

Plány počítají s instalací dvou typů turniketů. Standardní, které budou široké 60 centimetrů, a rozšířené, které budou mít jeden metr a budou určeny například pro vozíčkáře či maminky s kočárky.

Rozvírací ramena budou 1,7 metru vysoká, stejně jako požární dveře a skleněné stěny, jež budou v prostoru mezi turnikety a zdí vestibulu.

Turnikety
v metru

Zavedení: 2011 až 2012
Šířka turniketu-běžný: 60 cm
Šířka tur.-speciální: 100 cm
Počet ramen: 2
Výška ramen: 170 cm
Průchod: 40 až 60 osob/min.
Náklady: 2,3 mld. Kč
Ziskovost: od r. 2012
Splácení investice: 9 let

Zdroj: Dopravní podnik

"Propustnost turniketů se dnes pohybuje v rozmezí 40 až 60 lidí za minutu, což několikanásobně převyšuje původní požadavky," píše se v dokumentu, který dnes dopravní výbor projedná.

Právě to, kolik lidí každým turniketem projde, je jednou z hlavních obav, která bývá v souvislosti s obnovením turniketů zmiňována.

"Je třeba to ještě dořešit. Musíme vyloučit riziko, když se do metra vydají například davy lidí po hokejovém či fotbalovém zápase, že se vestibul zahltí. Jinak je projekt smysluplný a přinese určitě další peníze," řekl zastupitel a člen dopravního výboru Karel Březina (ČSSD).

Součástí turniketů má být ještě čtecí zařízení, kam budou lidé přikládat buď čipovou kartu Opencard, papírovou jízdenku nebo SMS jízdenku, to znamená, že cestující přiloží mobil s SMS jízdenkou a přístroj ji dokáže "přečíst".

Pokud by se v metru něco vážného stalo, cestující se nebudou muset bát, že se nedostanou ven. Turnikety se totiž v případě, že by v metru začalo například hořet, buď samy automaticky otevřou, nebo je dálkovým ovládáním otevře dispečer.
 
Hlavní důvod, proč se myšlenka na návrat turniketů do vestibulů metra neustále vrací, je jednoduchý - vysoký počet černých pasažérů, kteří se vozí metrem bez jízdenky. Dopravní podnik tak přichází na nezaplaceném jízdném o miliony korun.

Bez platné jízdenky jezdí odhadem každý patnáctý cestující. To znamená, že černých pasažérů se ročně pražskými tramvajemi, autobusy a metrem projede neuvěřitelných 78 milionů.

Pro srovnání: je to stejné, jako by do české metropole přijeli na návštěvu všichni obyvatelé Egypta a nikdo z nich by jízdné nezaplatil.

Revizoři přitom pokutují jen zlomek z nich. Loni načapali 236 tisíc lidí bez jízdenky a dopravce díky jejich práci vybral pokuty za 109 milionů korun.

V podzemce ubude revizorů, přesunou se do tramvají

Turnikety v metru by počty černých pasažérů snížily téměř o polovinu. "Zároveň by uvolnění revizorů z metra do povrchové dopravy snížilo počet černých pasažérů a zvýšení tržeb i v povrchové dopravě," podotkla Eva Dydová z tiskového oddělení Dopravního podniku. Na jízdném by tak podnik vybral každý rok asi o miliardu korun více než dosud.

Turnikety v pražské podzemce nejsou ničím novým. "Kleště", které cestujícího bez zaplacení nevpustily dovnitř, v metropoli fungovaly celkem jedenáct let.Pražané jimi museli procházet od počátku provozu metra v roce 1974, ale na konci září roku 1985 je nahradily strojky na označování jízdenek.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video