Náklady by se mohly Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) vrátit už za pět let od spuštění turniketů. Vyplývá to ze studie, kterou představil ředitel DPP Martin Dvořák.
Podnik si na zavedení turniketů bude muset půjčit, ze svých zdrojů není schopen projekt zaplatit. Jeho vedení uvažuje o úvěru od hlavního města, zatím ale neví, zda s tím bude magistrát souhlasit, uvedla ČTK.
"Myslím, že výbor zastupitelstvu doporučí, aby instalaci turniketů v metru schválilo. Jednat pak budeme hlavně o modelu financování," potvrdil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
O návratu turniketů se mluví už od roku 2000, kdy vznikla první studie na jejich obnovu.
Pokud dopravní výbor materiál schválí a následně návrat turniketů podpoří i zastupitelé, do stanic metra by se mohly vrátit v roce 2011 nebo 2012. Město pak jejich namontování vyjde předběžně zhruba na 2,3 miliardy korun a splácet je bude devět let.
Jakmile by začaly fungovat, lidé to ve vestibulech poznají na první pohled. Z metra zmizí žluté strojky na označení lístků a místo nich na kovových "nohách" budou prosklená dvoukřídlá ramena, která budou cestující vpouštět dovnitř.
Dvě velikosti turniketů
Plány počítají s instalací dvou typů turniketů. Standardní, které budou široké 60 centimetrů, a rozšířené, které budou mít jeden metr a budou určeny například pro vozíčkáře či maminky s kočárky.
Rozvírací ramena budou 1,7 metru vysoká, stejně jako požární dveře a skleněné stěny, jež budou v prostoru mezi turnikety a zdí vestibulu.
Turnikety
|
Právě to, kolik lidí každým turniketem projde, je jednou z hlavních obav, která bývá v souvislosti s obnovením turniketů zmiňována.
"Je třeba to ještě dořešit. Musíme vyloučit riziko, když se do metra vydají například davy lidí po hokejovém či fotbalovém zápase, že se vestibul zahltí. Jinak je projekt smysluplný a přinese určitě další peníze," řekl zastupitel a člen dopravního výboru Karel Březina (ČSSD).
Součástí turniketů má být ještě čtecí zařízení, kam budou lidé přikládat buď čipovou kartu Opencard, papírovou jízdenku nebo SMS jízdenku, to znamená, že cestující přiloží mobil s SMS jízdenkou a přístroj ji dokáže "přečíst".
Pokud by se v metru něco vážného stalo, cestující se nebudou muset bát, že se nedostanou ven. Turnikety se totiž v případě, že by v metru začalo například hořet, buď samy automaticky otevřou, nebo je dálkovým ovládáním otevře dispečer.
Hlavní důvod, proč se myšlenka na návrat turniketů do vestibulů metra neustále vrací, je jednoduchý - vysoký počet černých pasažérů, kteří se vozí metrem bez jízdenky. Dopravní podnik tak přichází na nezaplaceném jízdném o miliony korun.
Bez platné jízdenky jezdí odhadem každý patnáctý cestující. To znamená, že černých pasažérů se ročně pražskými tramvajemi, autobusy a metrem projede neuvěřitelných 78 milionů.
Pro srovnání: je to stejné, jako by do české metropole přijeli na návštěvu všichni obyvatelé Egypta a nikdo z nich by jízdné nezaplatil.
Revizoři přitom pokutují jen zlomek z nich. Loni načapali 236 tisíc lidí bez jízdenky a dopravce díky jejich práci vybral pokuty za 109 milionů korun.
V podzemce ubude revizorů, přesunou se do tramvají
Turnikety v metru by počty černých pasažérů snížily téměř o polovinu. "Zároveň by uvolnění revizorů z metra do povrchové dopravy snížilo počet černých pasažérů a zvýšení tržeb i v povrchové dopravě," podotkla Eva Dydová z tiskového oddělení Dopravního podniku. Na jízdném by tak podnik vybral každý rok asi o miliardu korun více než dosud.
Turnikety v pražské podzemce nejsou ničím novým. "Kleště", které cestujícího bez zaplacení nevpustily dovnitř, v metropoli fungovaly celkem jedenáct let.Pražané jimi museli procházet od počátku provozu metra v roce 1974, ale na konci září roku 1985 je nahradily strojky na označování jízdenek.