Stavba, která bude znamenat i vybudování 52 kilometrů dlouhého tunelu pod horskými vesnicemi v kraji Valle de Susa, by měla o několik hodin zkrátit cestu mezi sousedními státy. Celý projekt by měl umožnit přepravu asi 40 milionů tun nákladu ročně.
Zatím není jasné, zda zvítězil italský návrh na stavbu dvou paralelních tunelů nebo francouzský plán na konstrukci jednoho tunelu. Vybudování nové železniční tratě prosazovala zejména Francie, která považuje dopravu nákladů po železnici za méně nebezpečnou a škodlivou pro životní prostředí než silniční přepravu.
Řím a Paříž také oznámily, že v září opět otevřou tunel pod Mont Blankem, který zničil nedávný požár. Při neštěstí před dvěma lety zahynulo 39 lidí.
Tunel vadí ekologům
Připravovaný projekt ale vadí italským krajně levicovým stranám, odborářům i hnutí ochránců přírody. Proti výstavbě protestují i starostové několika obcí v oblasti, kudy by měla nová trať vést.
Nesouhlas s vysokorychlostní tratí se přenesl i do ulic Turína. Ve městě je podle agentury AFP asi tisícovka demonstrantů. Královský palác, v němž se odehrává schůzka mezi italským premiérem Giulianem Amatem a francouzským prezidentem Jacquesem Chirakem, je zatím chráněn několika stovkami policistů.
Italští politici se sešli se svými francouzskými kolegy na vrcholném summitu v severoitalském městě již podvacáté. V rámci setkání probíhají i dílčí jednání na úrovni ministrů.
Za francouzskou stranu přijel i premiér Lionel Jospin, ministr zahraničí Hubert Védrine a ministři obrany a dopravy. Přítomen je i Pierre Moscovici, který ve francouzském kabinetu zodpovídá za evropské záležitosti. Italskou stranu zastupují šéf diplomacie Lamberto Dini a ministři obrany a dopravy.