Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Turecký premiér chce Istanbul protnout novým kanálem á la Panama

  11:08aktualizováno  11:08
Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan přišel před volbami s dalším ambiciózním projektem na změnu Istanbulu. Po plánu na jeho rozdělení na dvě samostatná města se nyní blýskl nápadem vykopat 45 kilometrů dlouhý kanál, který by odlehčil dopravě na Bosporu a konkuroval slavným světovým průplavům.

Na Bosporu je mezi istanbulskými břehy rušno | foto: Petr Štefan, iDNES.cz

Někdejší starosta města na Bosporu při představování "kanálu Istanbul" nešetřil silnými slovy. "Dnes si vytahujeme rukávy na jeden z největších projektů století, který zastíní Panamský nebo Suezský kanál," prohlásil Erdogan na sjezdu strany.

Kanál Istanbul z Černého do Marmarského moře, kterým by měly první lodě proplout v roce 2023, sice Suez ani Panamu svojí délkou nepřekoná, přesto jsou jeho plánované technické parametry úctyhodné.

Nový kanál vytvoří uprostřed Istanbulu umělý ostrov

Pětačtyřicet kilometrů dlouhá vodní cesta bude 145 metrů široká a 25 metrů hluboká. Denně by jí mělo proplout 160 lodí. "Jedním z hlavních důvodů stavby je snížit dopravu na Bosporu a minimalizovat ekologické havárie," poznamenal Erdogan.

Pod jedním ze dvou silničních mostů přes Bospor propluje v průměru sto lodí denně

Pod jedním ze dvou silničních mostů přes Bospor propluje v průměru sto lodí denně

Zrádný Bospor

Rychlé proudy a úzké ohyby dělají z historické vodní cesty jednu z nejnebezpečnějších úžin světa. Istanbul už proto byl svědkem několika havárií. Ta dosud nejvážnější se odehrála v roce 1979, kdy v úžině po kolizi s jinou lodí explodoval rumunský ropný tanker. Při nehodě zemřelo několik desítek lidí a do moře unikly tuny černého zlata.

Plánu jistě zatleskají dva miliony obyvatel Istanbulu, kteří žijí přímo na březích Bosporu a musí přihlížet tomu, jak nejužším průlivem světa denně proplouvá v průměru stovka tankerů převážejících miliony tun ropy a dalšího nebezpečného materiálu.

Monstrprojekt však nemá pouze příznivce a některá média ho už označila za šílený. Nejvíce je dráždí to, že Erdogan neoznámil, kolik bude jeho "projekt století" stát a kudy vlastně nová vodní cesta povede. Omluvil to tím, že chce zabránit spekulacím.

Jenže kritici upozorňují na to, že městem najednou povedou dvě moře a vytvoří uprostřed sedmnáctimilionové megalopole ostrov. Nový kanál podle odborníků povede souběžně s Bosporem.

Bospor rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část

Bospor rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Řidič z Barcelony mohl prchnout do Francie, policie rozmístila zátarasy

Španělská policie stále pátrá po pachateli čtvrtečního útoku v Barceloně. V troskách domu v Alcanaru našla pozůstatky dvou lidí. Jeden z nich mohl být imám...  celý článek

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.