Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Turecko propustilo novináře obviněné ze špionáže. Dál jim hrozí doživotí

  8:00aktualizováno  8:00
Turecké úřady v pátek propustily na svobodu dva novináře z opozičního listu Cumhuriyet, které tři měsíce věznily kvůli zveřejnění informací o údajných tureckých dodávkách zbraní islamistům v Sýrii. Obviněni byli ze špionáže, podpory terorismu a vyzrazení státního tajemství.

Šéfredaktor opozičního listu Cumhuriyet Can Dündar byl v pátek propuštěn z vazby (26. února 2016). | foto: Reuters

Osvobození následovalo poté, co novinářů zastal turecký ústavní soud. Vazba podle nejvyšší soudní instance v zemi porušila jejich práva. Žurnalisty u východu z věznice na předměstí Istanbulu uvítali jejich příbuzní a podporovatelé, uvedla agentura AFP.

Šéfredaktor Can Dündar a ankarský zpravodaj istanbulských novin Erdem Gül zveřejnili informace o údajných tureckých dodávkách zbraní syrským islamistům, které získali mimo jiné z videonahrávky datované lednem 2014. Jsou na ní prý vidět auta jedné z humanitárních organizací vezoucí náklad zbraní.

Podle Güla byly přitom tyto zbraně určené radikálům v Sýrii a vyslala je tajná služba MÍT, aby tak podpořila syrskou opozici bojující proti režimu prezidenta Bašára Asada, a to včetně radikálních islamistů z fronty An-Nusra napojených na teroristickou organizaci Al-Káida.

Proces proti novinářům se ale i tak uskuteční, první stání je naplánované na 25. března. Dündarovi i Gülovi hrozí doživotní trest odnětí svobody.

Zadržení novinářů loni v listopadu vyvolalo mezinárodní protesty i demonstrace v samotném Turecku. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan už po zveřejnění článku varoval, že jeho autoři „zaplatí tvrdou cenu“.

Turecká vláda popírá jakékoli zapojení rozvědky do údajné dodávky zbraní pro syrské rebely a na případ uvalila informační embargo. Erdogan tvrdí, že auta vezla nespecifikovanou pomoc Turkmenům v Sýrii, a obviňuje z vyvolání skandálu svého dlouholetého rivala Fethullaha Gülena.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.