Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smějící se mimino a cheaty z počítačové hry. Turci věří konspiracím o puči

  18:21aktualizováno  18:21
Mnozí Turci začínají věřit bláznivým konspiračním teoriím, které údajně poodhalují pozadí nedávného pokusu o vojenský převrat. Na to, že se něco chystá, podle nich upozorňovala už loňská televizní reklama deníku Zaman. Mezi příznivci klerika Fetullaha Gülena se také našly záznamy o motorkách a vrtulnících. Mají to být jasné kódy. Ovšem z počítačové hry GTA.

Reportérka turecké státní televize vysvětluje, že záznamy nalezené v sešitech údajných příznivců klerika Fethullaha Gülena jasně odkazují na připravovaný puč. Jde však o „cheaty“ z počítačové hry GTA. | foto: Youtube

Nad neznámým městem prolétá vrtulník, kamera zabírá domy pod sebou. Nikde nikdo, ozývají se jen zvuky sirény. Střih. Znepokojující scénu střídá smějící se kojenec, kterého nakonec překryje logo tureckých novin Zaman.

Televizní reklama, která se podle serveru Hürriyet začala vysílat už před devíti měsíci, v sobě údajně skrývá varování před tím, co se nakonec stalo 15. července - před pokusem o vojenský převrat. Alespoň to tvrdí Turci na sociálních sítích. Nad Ankarou tehdy opravdu létaly vrtulníky a stíhačky. Bleskovou akci části turecké armády se však vládním silám podařilo potlačit (vše o pokusu o puč v Turecku najdete zde).

Druhá část spotu - smějící se dítě - je rovněž šifra. Smích se totiž v turečtině řekne „gülen“. Právě svého bývalého spojence Gülena turecký prezident Recep Tayyip Erdogan viní z přípravy puče. Turečtí fanoušci konspirací poukazují také na fakt, že je reklama s čerstvě narozeným miminkem devět měsíců stará. „Semínko puče“ bylo zaseto, říkají.

Noviny, k jejichž nákupu reklama láká, byly na Gülena napojeny a nešetřily kritikou na Erdoganovu adresu. Letos v březnu nad Zamanem i jeho anglickojazyčnou mutací Today’s Zaman převzali kontrolu správci pověření státem (více zde). Reklamu už vyšetřuje policie a státní zástupce žádá zatčení tehdejšího šéfredaktora Zamanu Ekrema Dumanlıho.

Reklama deníku Zaman, která podle tureckých diskutérů upozorňuje na puč:

Motorky, zdraví, počasí, zbraně. Cheaty z GTA jako důkazy

Že „gülenisté“ něco chystali, podle turecké státní televize ATV dokazují i sešity s poznámkami, které se našly při razii v domech údajných příznivců duchovního, kterého chce nyní Erdogan dostat z amerického exilu před turecký soud.

Novinářka v televizní reportáži stojí se dvěma muži před pytlem plným knih a sešitů a ukazuje divákům, co si pučisté zapsali. „V odpadcích vyhozených gülenisty je několik zajímavých poznámek. Zápisky v tomto bloku vypadají jako kódy pro puč. Je tu třeba: zdraví a zbraně, počasí, helikoptéra nebo motorka, což jsou věci, které mohly být použity během puče.“

Fotogalerie

Investigativní reportérka si však nevšimla, že nad těmito položkami stojí nadpis GTA IV. Hráči počítačových her už tuší - autor poznámek neplánoval puč, ale podvod.

Kódy zvané cheaty mu totiž pomohly dostat se k virtuálním motorkám a zbraním dříve, než na ně měl podle svého skóre ve hře Grand Theft Auto (GTA) nárok.

Během razie policie zabavila také 3,5 milionu tureckých lir (asi 28 milionů korun) v hotovosti a šeky v hodnotě dalších 50 milionů lir (400 milionů korun). Na nalezených dolarových bankovkách podle Hürriyetu bylo sériové písmeno F. I to vyšetřovatelé údajně považují za odkaz na Gülenovu skupinu Hizmet. Vláda ji totiž v posledních letech označuje jako FETÖ, tedy „teroristickou organizaci Fetullaha Gülena“.

Reportáž s „kódy pučistů“ v turecké státní televizi ATV:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.