Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Obří tupolev dřív sloužil jako bar, teď získává původní podobu

  12:06aktualizováno  12:06
Sovětský letoun Tupolev Tu-104, který loni putoval z Olomouce do sbírky letadel a vojenské techniky Karla Tarantíka ze Zruče u Plzně, získává svoji původní podobu. Je už částečně smontovaný a z každé strany bude jiný. Pravá polovina ponese barvy ČSA, levá připomene využití v sovětském Aeroflotu.

Když v první letošní jarní den vysvitlo nad Zručí slunce, Tarantík na nic nečekal, sebral doma barvy a štětce, vyšplhal na lešení a bílou barvou vyplňoval plochu mezi černými písmeny CCCP a čísly na zádi proudového letounu.

"S tímto označením přiletěl stroj do Československa. Máme k tomu i obrazovou dokumentaci, které se držíme. Na levé straně chceme letounu vrátit jeho původní vzhled, jaký měl ze Sovětského svazu. Druhá bude odpovídat zbarvením a označením při službě u Československých aerolinií. Teď musím využít každou chvilku, když je hezky. Jak vysvitne slunce, popadnu barvy a jdu na to," říká Karel Tarantík na lešení.

Obří letoun se bude "vznášet" nad expozicí

S natíráním trupu bílou barvou nepřestává, ani když vypráví o historii stroje. Se synem už ho částečně smontovali, brigádníci jim přes zimu pomáhali očistit a obrousit jednotlivé části od nánosů špíny i starých barev. Přesto si vášnivý sběratel stěžuje, že jim letošní zima nepřála.

"Loni bylo počasí lepší. I tak jsme na letadle udělali za zimu mraky práce. Právě končím s desátým kilem bílé barvy," dodal Tarantík.

Do Velikonoc chtějí mít nadšenci letadlo zvenku natřené. Pak přijedou jeřáby, trup zvednou a do držáků ve spodní straně křídel se budou montovat zkompletované dvoumetrové podvozkové nohy s koly.

Fotogalerie

Jenže ani poté nezůstane letoun na zemi. Tarantíkovi jej chtějí, podobně jako své další stroje, postavit na betonové kvádry. Až na nich letoun spočine, dočká se dokompletování obou křídel, výškovek a směrového kormidla.

"Tyto součásti tam budeme montovat až nakonec, aby stroj byl při zvedání co nejlehčí," vysvětluje Karel Tarantík.

Tupolev je dlouhý bezmála 39 metrů a s rozpětím křídel 34,5 metru je největším letadlem ve sbírce Karla Tarantíka. Právě proto nebude mezi ostatními exponáty, ale díky betonovým kvádrům se bude nad plochou muzea "vznášet".

Právě tento aeroplán létal v SSSR od roku 1959, v ČSSR byl nasazen od roku 1963. Naposledy letěl s pasažéry 25. dubna 1974. O rok později už stál u stadionu v Legionářské ulici.

Pro místní i turisty byl sedmatřicet let orientačním bodem i místem setkávání, sloužil i jako noční bar. Loni ale musel ustoupit modernizaci nedalekého zimního stadionu a jeho okolí. Dopravní letoun by překážel stavbě parkovacího domu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.