Ve světě asi nejznámější turecké město Istanbul je rozděleno Bosporskou úžinou, která je zároveň přirozenou hranicí mezi Evropou a Asií.
Evropská investiční banka (EIB) přislíbila, že poskytne Turecku na tunel celkem 650 milionů eur. První dotace je rovných 200 milionů.
Pro Turecko je tunel klíčovým projektem, neboť ulehčí přetížené dopravě jedenáctimilionového města. Dosud se dalo cestovat z jedné části na druhou buď po některém ze dvou mostů, nebo lodí.
Práce na stavbě zahájila turecká vláda už v květnu, podle plánu se počítá s dokončením v roce 2008. Bude to první přímé železniční spojení přes Bosporskou úžinu.
Samotný tunel bude měřit necelých čtrnáct kilometrů, z čehož 1,35 kilometru povede pod hladinou. Celkem se počítá s položením více než 76 kilometrů kolejí, které spojí evropskou železnici s asijskou.
Před projektanty, kteří stavbu za 2,5 miliardy eur připravili, stál jeden velký oříšek: vše navrhnout tak, aby nehrozilo bezpečnostní riziko při častých zemětřeseních.
Stavaři se nyní holedbají, že tunel bude dostatečně odolný, aby ustál i otřesy o síle 9 stupňů Richterovy škály.