Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tunel by se šéfovi dopravních policistů líbil

  7:33aktualizováno  7:33
Zlín - Myšlenku projektanta Petra Záboje na vybudování silničního tunelu pod Zlínem přivítal i vedoucí zlínského dopravního inspektorátu Jaroslav Čožík. "Po dlouhé době jsem si v novinách něco se zájmem přečetl. Udělalo mi to radost," nešetřil policista uznáním. Zábojova představa tunelu pod centrem města ho zaujala.

Jak vidíte celou věc jako dopravní policista, odborník na dopravní předpisy a bezpečnost silničního provozu?
Navržené dopravní řešení prostřednictvím tunelu je naprosto reálné a nenašel jsem v něm žádné překážky, které by ohrožovaly bezpečnost provozu. Takové tunely dobře slouží svému účelu i v zahraničí. Pokud si řidiči udrží  běžné právní povědomí a zachovají kázeň, jsem přesvědčen, že by  tunel pod Zlínem přispěl ke snížení počtu nehod i střetů s chodci.

Jste tedy pro to, aby se kompetentní orgány Zábojovým návrhem vážně zabývaly?
Je to záležitost, která se dotýká obyvatel celého Zlína a o které se úpěnlivě mlčí. Jsem velmi rád, že se tento návrh a právě v tomto období objevil. Měl by vyburcovat veřejnou diskusi o tom, jak dopravu uvnitř Zlína a dopravu do Zlína vyřešit. Souhlasím s tím, co říká Petr Záboj, že další odklady radikálního řešení dopravy už ohrožují  funkčnost centra Zlína.

Petr Záboj také lehce kritizoval některé dosavadní dílčí pokusy o zlepšení dopravní propustnosti Zlína...
Zde mám jiný názor a považuji i všechny dosavadní kroky pro zvyšování počtu jízdních pruhů nebo zdokonalení světelné signalizace za přínos. Kdyby v centru zůstalo původní dopravní řešení, tak už by se zde doprava zastavila. Ale je pravda, že možnosti těchto dílčích kroků už jsme vyčerpali. Domy podél silnic dál nedáme a další jízdní pruhy už k přetíženým komunikacím nepřidáme.

Zásady řešení tunelu ve Zlíně
↨ chodci nesmí být honěni do podchodů a nadchodů. Musí být naopak pány centra a pohybovat se volně na úrovni terénu
↨ doprava nemůže být z centra vyloučena. Má tam své historickým vývojem dané hlavní uzly - křižovatky pro rozvedení vozidel do všech směrů a částí Zlína
↨ doprava v centru musí pod úroveň terénu. Křížení směrů východ - západ a sever - jih musí být mimoúrovňové
↨ v některých úsecích centra města bude na úrovni terénu jezdit jen městská hromadná doprava - elektrická trakce. Jinak jen vozidla zvláštního určení s právem přednosti v jízdě

Někteří oponenti Zábojova řešení  vidí záchranu spíše v severním obchvatu města. Co vy na to?
Myslím si, že východiskem pro dopravní obslužnost města a jeho širšího okolí může být kombinace tunelu Petra Záboje přes centrum Zlína a pravobřežní komunikace a Prštenské příčky pro dopravu ze Zlína směrem dál na západ. To znamená, že hlavní proud vozidel od Otrokovic by se dostal po nové pravobřežní komunikaci až na rondel pod Jižními Svahy. Odtud by automobily plynule přejížděly Gahurovou ulicí do podzemního rondelu u bývalého občerstvení Ryo a tunelem pokračovaly na východ Zlína. Občané, kteří by jinak v severní části města měli trpět tranzitní dopravou nebo zcela přijít o své domky, by to jen uvítali.

Nezhatí výstavbu tunelu příliš vysoké náklady?
Nebál bych se jich. Chci vidět do budoucna Zlín jako regionální město, které si bude schopno na podobné stavby i částečně samo vydělat. Jen ať se o věci diskutuje a ať i politické strany, které půjdou za rok do komunálních voleb, dokážou ve svých programech zaujmout k této věci jasné stanovisko.

Představa projektanta Petra Záboje o budoucím uspořádání dopravy v centru Zlína je lákavá. V podzemí komfortní vozovka o třech pruzích v každém směru jízdy, ve stropě kolektor pro inženýrské sítě, na povrchu už jen zúžená vozovka o dvou pruzích pro cyklisty, trolejbusy nebo automobily s majáčkem. Kolem pásy zeleně a široké chodníky. V podzemí by se dalo Zlínem projet od východu na západ jen za několik málo minut. (26.6.2001)

Petr Záboj se narodil se v roce 1937 ve Zlíně. Profesní dráhu začal jako kreslič v Centroprojektu. Později začal spolupracovat s Miroslavem Drofou a působil samostatně jako architekt, později jako hlavní projektant. V České republice a na Slovensku realizoval desítky staveb, mezi nimi například závod na výrobu konfekce ve Spišské Staré Vsi, část továrny Botana Skuteč. (26.6.2001)

Hustá doprava v centru Zlína

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.