Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tuna, Nova a politici

  1:00aktualizováno  1:00
Případ reportéra TV Nova Jana Tuny, který napsal otevřený dopis Jiřímu Paroubkovi a byl za to vedením postaven před volbu – přijmout trest, nebo odejít – má ve skutečnosti daleko širší kontext. Je to velmi smutné svědectví o tom, jak také může fungovat trojúhelník novinář–manažer sdělovacího prostředku–politik.

Podle Pavla Zuny je od počátku příčinou celé kauzy neospravedlnitelné chování Tunových nadřízených. | foto: Václav Pancer

V plné nahotě se tady ukazuje, jak to dopadá, když novinářovi nadřízení mají blíže právě k politikům než ke svým vlastním lidem.

Nebudu tady hájit Tunův dopis. Je naivní a velmi nešťastně formulovaný (na druhé straně však nezavdává důvod k jakémukoliv trestu, pokud tedy žijeme v normální demokratické společnosti).

Na vině jsou nadřízení
Jako člověk, který velmi dobře zná fungování zpravodajství televize Nova, nemohu nevidět, že hlavní příčinou celé kauzy je od počátku právě neospravedlnitelné chování Tunových nadřízených.

Tunu společně s dalšími novináři označil Paroubek za placené přisluhovače ODS (více zde) a Tuna má pravdu, když říká, že je to nejhorší způsob, jak se dá novinář profesně osočit.

Všech jmenovaných se jejich nadřízení druhý den veřejně a velmi jednoznačně zastali. A jak je na tom Tuna? Ředitel Dvořák mlčí. Šéf zpravodajství Ondráček, který osobně schvaloval všechny inkriminované reportáže, mlčí… Hájit se sám je nedůstojné (a také nedůvěryhodné), a tak mlčí i Tuna.

Reaguje až po třech měsících, kdy se mu kvůli dalším Paroubkovým silným slovům dostane příležitosti udělat to jinak než trapnou větou typu: "Ale já jsem přece poctivý!" Dál už je to dostatečně známý příběh.

Dopis jako záminka
Z celého vývoje událostí přímo čiší, že Tunův nešťastný dopis je daleko spíš záminkou, jak se zbavit nepříjemně nezávislého a zásadového novináře, který je mnoha lidem trnem v oku, než skutečnou příčinou jeho vyhazovu.

Abychom však byli spravedliví. Pánové Dvořák a Ondráček nejsou zcela jistě jediní mediální manažeři se sklony k appeasementu vůči politikům. Ten problém je obecný. Například zisky televizí jsou dramaticky závislé na legislativních opatřeních určovaných právě politiky a bylo by naivní si myslet, že při vzájemných rozhovorech na toto téma zůstává aktuální vysílání dané televize stranou.

Nikdy by však věci neměly dojít tak daleko, že manažeři některého sdělovacího prostředku buď připustí vměšování politiků do redakčních věcí, nebo dokonce obětují své dlouholeté kvalitní zaměstnance.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.