Ken Sauerbrunn, velící důstojník ledoborce Sturgeon Bay, uvedl pro The New York Times, že letošní zima je nejhorší od roku 2004. Tehdy musela pobřežní stráž uvolňovat řeku od ledu kvůli trajektům, který vyrážejí ze čtvrti Staten Island.
Z přístavu v New Yorku do města Albany je to více než 190 kilometrů, které jsou nyní pokryté ledem. Pravidelně tudy projíždějí lodě se zásobami, na nichž jsou závislé lidé žijící podél řeky. Čluny po řece Hudson v roce 2014 převezly 20 milionů barelů topného oleje stejně jako 100 tisíc tun různého zboží.
Led není na řece všude stejný. V hlubších místech jde snadno rozbít. A právě tudy projíždějí ledoborce a další lodě. Za nimi se poté tvoří jakási ledová drť, která může během jedné hodiny znovu zamrznout. Většinou to však trvá celou noc.
Podél tohoto koridoru je tloušťka ledu větší. Často je pokrytý sněhem a podle lodníků vypadá jako ztuhlý našlehaný vaječný bílek. Někdy ho lodě anebo silný vítr rozbijí a pak vznikají pláty, které do sebe naráží a hromadí se v řece.
„Vždycky říkáme, že čím více ledu rozbiješ, tím více ho vytvoříš,“ komentuje Sauerbrunn. Podle něj se lodě snaží rozbíjet led jen v omezené míře, aby se řeka neucpala ledovými krami.
Kolem samotného města New York voda příliš nezamrzá. Je zde vyšší salinita vody, kvůli které se teplota tuhnutí snižuje, a také vyšší provoz. Přesto po řece pluje množství ledu, které může bránit trajektům ve vyplutí. A v takovém případě se dostanou ke slovu odolné remorkéry nebo ledoborce jako je Sturgeon Bay.