Již několik dní stoupající voda, odřezávající od civilizace další a další oblasti, přinutila lidi vydat se do obchodů a udělat si doma větší zásoby. Největší poptávka je po pečivu, balených vodách, trvanlivých potravinách, ale i po hygienických potřebách, čisticích prostředcích i bateriích či filmech do fotoaparátů.
„Včera nám v celé republice vzrostly tržby u těchto věcí o 15 procent,“ říká Lucia Cavina, mluvčí společnosti Ahold, která v Česku provozuje 208 prodejen Hypernova a Albert. Ještě několikanásobně více se zvedl obrat v prodejnách na jihu Čech. „Tam nám tržby vzrostly dvojnásobně, protože konkurence byla zatopena,“ vysvětluje Cavina.
Nárůst prodejů a tržeb hlásí i další společnosti provozující velké obchody. „V některých prodejnách v Praze nám stouply tržby až o padesát procent,“ říká mluvčí sítě supermarketů Delvita Migel van Busel. Zvýšení zájmu se Delvita přizpůsobila a více se předzásobila v očekávání dalšího náporu lidí.
Potíže se zásobováním, které se občas objevily, nejsou příliš vážné. „Ráno jsme měli problémy se zásobováním v Plzni, ale s pomocí místních dodavatelů jsme je vyřešili,“ říká Busel z Delvity. Jako velkou výhodu si teď supermarkety jako Delvita či Albert pochvalují vlastní pekárny, protože mohou vyhovět zájmu o nejžádanější výrobek.
Oblíbeným obchodním artiklem posledních dnů se staly i deštníky. Pro pozorování rozbouřené Vltavy byly včera nezbytné pro každého turistu. „Zatímco minulý týden šel na odbyt jeden denně, tento týden jich prodáváme sedm až osm za den,“ uvedla prodavačka v obchodním domě Bílá labuť, který již musel být kvůli vodě uzavřen.
Obdobné zkušenosti měli i jinde. „Oproti minulému týdnu se prodej deštníků zvýšil o 165 procent,“ říká prodavač v obchodu Delmas ve Vodičkově ulici v centru Prahy.