Letecký instruktor Václav Tyrychtr se katapultoval z hořícího letadla. Zachránil sebe i lidi z Holicka.

Letecký instruktor Václav Tyrychtr se katapultoval z hořícího letadla. Zachránil sebe i lidi z Holicka. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Tryskáči hořel motor, museli jsme se hned katapultovat, vzpomíná pilot

  • 40
Letecký instruktor Václav Tyrychtr si dokázal poradit s hořícím letounem. Svého žáka poslal z kabiny ven, stroj nasměroval do neobydlené oblasti a pak katapultoval i sebe. Zachránil tak život sobě, mladému pilotovi a možná i lidem na Holicku. Letadlo dopadlo do lesa mezi obcemi Holice a Veliny.

Bylo 12. července 2010. Skoro tropická vedra překračovala třicítku. Vojenští letci v takových horkých dnech létají buď brzy ráno nebo až pozdě večer. V šest hodin večer se proto do vzduchu vydali i letecký instruktor Václav Tyrychtr a jeho žák David Sochacký z Centra leteckého výcviku v Pardubicích.

VÁCLAV TYRYCHTR

Václav Tyrychtr pochází z Plzně. Absolvoval Vojenské gymnázium v Moravské Třebové, pokračoval na letecké škole v Košicích. Pracuje v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, kde pro armádu cvičí vojáky. Vojenský "řidičák" má na tři typy letounů, nejraději má ale letadlo české výroby L-39 Albatros, je to stejný letoun, ze kterého se musel v létě katapultovat. Má odlétáno 3 500 hodin.

Tyrychtr měl se svým kolegou sloužit jako terč, na němž si bude pilot z druhého letadla zkoušet výcvik ve vzdušném boji. Poté, co výcvik skončil, dvojice letadel se za parného večera vracela před půl sedmou na základnu. Nad Chocní vysadil stroji L-39 Albatros motor.

Pět vteřin na to přišla studená sprcha. Pilot druhého letadla Tyrychtrovi zahlásil: "Hoří vám motor." V té chvíli začalo jít oběma pilotům o život.

"Šlo o závadu, která se stala během letu. Oheň se nám podařilo uhasit, jenže motor jsme dál nemohli použít, hned jak jsme se dozvěděli o požáru, bylo jasné, že se budeme muset katapultovat," vzpomíná na 12. červenec letošního roku Tyrychtr.

Letoun se ve dvou kilometrech nad zemí proměnil ve větroně, který klouže po obloze a klesá. Jenže větroň je lehký a může se pomocí proudů dostat nahoru. Čtyři a půl tuny těžký albatros ne. Na letiště daleko, o nouzovém přistání nemůže být řeč. Je zakázané a stálo už několik lidských životů.

Co dál? Piloti měli hned jasno. Musí se dostat ven.

"Nic dalšího jsme si s kolegou říct nestihli. Letadlo jsem navedl do neobydlené oblasti, motor nešel, klouzali jsme směrem na Holice, na lesy. Takže jsem přibližně věděl, kde se budeme katapultovat," popisuje Tyrychtr.

Pak vydal kolegovi, který letěl s ním, jednoduchý pokyn: "Proveď katapultáž." Stisknutím tlačítka se pilot i s přední kabinou vystřelil ven z letadla. Oba piloti vyvázli bez zranění.

"Co jsme si řekli, když jsme seděli v záchranářské helikoptéře a letěli do nemocnice? Podali jsme si ruce," vzpomíná na první chvíle na zemi Tyrychtr. Do kokpitu letadla se vrátil měsíc po nehodě. S kolegou vojákem, kterého na stroji vyučuje, se do vzduchu už také dostali. Nyní už spolu zase létají.

NEHODY VOJENSKÝCH LETADEL V KRAJI

12. 7. 2010
Spadl letoun L-39 nedaleko Holic v lesích místní části Koudelka.
1. 8. 2000
Cvičný proudový letoun L-29 Delfín ze základny školního letectva v Pardubicích havaroval poblíž obce Čejkovice, jihozápadně od Chrudimi. Stroj se po pádu ihned vzňal. Pilot při havárii zahynul.
1. 2. 1996
U Pardubic se za letu vzňal letoun L-39. Pilot navedl stroj do volné krajiny. Posádka se katapultovala.
2. 9. 1996
U obce Studené blízko Ústí nad Orlicí byl při havárii stíhačky MiG-21 těžce zraněn a popálen pilot.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue