Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trump označil program Air Force One za předražený, podle médií se mýlí

  2:01aktualizováno  2:01
Budoucí americký prezident Donald Trump otevřel nové téma, když na Twitteru kritizoval program prezidentských leteckých speciálů. Náklady se podle něj vymkly kontrole. Novináři označili výrok za zkreslující. Dosluhující stroje je prý potřeba obměnit a vzhledem k vysokým nárokům na bezpečnost nelze počítat s výrazně nižší cenou.

Prezidentský speciál Air Force One před historickým přistáním v Havaně (20. března 2016) | foto: Reuters

„Boeing staví zcela nový (letoun) 747 Air Force One pro budoucí prezidenty, ale náklady se vymkly kontrole, přes čtyři miliardy dolarů. Zrušte objednávku!“ napsal Trump v úterý na Twitteru, kam často umisťuje své vzkazy veřejnosti.

06.prosince 2016 v 14:52, příspěvek archivován: 08.prosince 2016 v 18:27

Boeing is building a brand new 747 Air Force One for future presidents, but costs are out of control, more than $4 billion. Cancel order!

Novináři The Washington Post si však vzali Trumpův výrok na paškál a našli v něm řadu nepřesných či zavádějících informací.

Boeing například zatím žádný letoun pro prezidenta nestaví. V lednu byla sice společnost pověřena vypracováním předběžného návrhu nových strojů, odměna je však jen zlomkem hodnoty celé zakázky. Deník ovšem připouští, že konstrukce letadel bude pravděpodobně nakonec Boeingu svěřena, neboť je jedinou americkou firmou s dostatečnou kapacitou.

George Bush mladší na palubě Air Force One během krize po útoku na newyorská Dvojčata (11. září 2001)
O ŠAMPIONÁT SE ZAJÍMÁ I OBAMA. Fotbalové mistrovství má v USA rekordní sledovanost, překonalo dokonce i televizní přenosy nejpopulárnější Světové série v baseballu či finále basketbalové NBA. Poslední utkání proti Německu sledoval i prezident Barack Obama cestou do Minnesoty na palubě speciálu Air Force One.

Bush musel na palubě Air Force One řešit 11. září, Obama tu sledoval fotbalové mistrovství

Redakce rovněž připomíná, že Air Force One není název konkrétního stroje, nýbrž označení jakéhokoli letadla, na jehož palubě se americký prezident právě nachází. „Letka“ prezidentských speciálů přitom čítá dva stroje, což se do ceny zakázky musí promítnout.

Poslední námitka se týká samotné částky. Vzhledem k tomu, že zakázka nebyla zatím nikomu zadána, není jasné, na kolik modernizace Air Force One státní pokladnu přijde.

Čtyři miliardy dolarů (zhruba sto miliard korun) je podle médií férový odhad konečných nákladů. Je však třeba dodat, že většina částky není určena přímo na stavbu letadel. Ministerstvo obrany zatím vyčlenilo 2,9 miliardy dolarů na program Air Force One pro příštích pět let. Tyto peníze jsou však určeny pro design a vývoj speciálně upravených strojů pro prezidenta, jejichž konstrukci předcházejí roky příprav a testování.

C-54 Skymaster, přezdívaný „Posvátná kráva“, byl letounem prezidenta Roosevelta
The Independence (Nezávislost), letoun používaný především prezidentem Harry S. Trumanem ve 40. a 50. letech
Lockheed VC-121E používal prezident Dwight Eisenhower v 50. a 60. letech

„Posvátná kráva“ či „Nezávislost“. Armádní speciál užívali američtí prezidenti od čtyřicátých let

Ani faktický monopol na výrobu a servis prezidentových letadel samozřejmě netlačí cenu dolů (evropský Airbus se o zakázku ani neucházel).

„Je to směšné. Myslím, že Boeing to trochu přehání. Chceme, aby si Boeing přišel na své, ale tohle je příliš peněz,“ citovala Trumpa stanice CNN. Letecká společnost se však brání, že z výroby aktuálně používaných letadel nic neměla a žádný zisk neočekává ani v budoucnosti. Je to prý otázka prestiže.

Konferenční místnost i operační sál

Požadavky, jež jsou kladeny především na bezpečnost prezidentského speciálu, nesnesou srovnání. Komerční model dopravního letadla musí projít změnami, které zajistí ochranu hlavy státu i v případě jaderné války.

Fotogalerie

„Čtyři miliardy dolarů zní rozumně. Vezmeme-li v potaz výjimečné parametry, které (letectvo) požaduje,“ cituje technologický měsíčník Wired Marka Canciana, analytika z Centra pro strategická a mezinárodní studia, který výdaje Bílého domu na obranu dlouhodobě sleduje.

Výrobce totiž musí do letounů zabudovat nadstandardní elektroniku se záložními zdroji, zařízení pro spolehlivou a bezpečnou radiovou i satelitní komunikaci, pokročilou navigaci i ovládání a další vylepšení. Všechno musí být navíc chráněno před poškozením elektromagnetickým zářením v případě jaderného výbuchu.

Prezidentské speciály jsou navíc uzpůsobeny pro přistávání na špatně vybavených letištích. Mají zabudovány vlastní schody i zařízení pro nakládání zavazadel a nejsou proto závislá na místní infrastruktuře. Z bezpečnostních důvodů je omezena nutnost přistávání díky možnosti doplnit palivo za letu.

Air Force One

Upraven je také interiér letadel. Prezidentské speciály jsou vybaveny apartmá pro prezidenta a první dámu, kabinami pro zaměstnance prezidentské kanceláře, konferenční místností, kuchyněmi, kde se vaří jídla až pro sto lidí, a také ošetřovnou, která může sloužit i jako operační sál.

Problém je, že v současnosti používané stroje, jimiž jsou upravené boeingy 747-200B, pocházejí z roku 1990 (tehdy jimi létal George Bush starší) a jejich provoz byl plánován do roku 2017. I když dojde k uskutečnění aktuálně plánované zakázky, nové letouny budou hotové až v roce 2024.

Trump tak bude muset létat v přesluhujících strojích. Tedy pokud se mu nepodaří přesvědčit ochranku, aby ho nechala cestovat ve vlastním letadle. „Je větší něž Air Force One a lepší ve všech směrech,“ holedbal se budoucí prezident loni před reportérem magazínu Rolling Stone. (O luxusním letounu s pozlacenými pásy a mahagonovým nábytkem jsme psali zde).

Podívejte se do současného speciálu pro prezidenty USA:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.