Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tři čtvrtiny Čechů neumí řídit, ukázal největší republikový průzkum

  9:33aktualizováno  10:57
Unikátní test Autoškola národa, v němž odpovídalo 14 tisíc lidí, ukázal katastrofální neznalost předpisů. Drtivá většina účastníků by přišla o řidičský průkaz a zaplatila desetitisícové pokuty. Zcela správně by se na silnicích orientovalo pouhých 27 diváků.
Policejní kontrola. Ilustrační foto

Policejní kontrola. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

V sobotu večer se díval na televizi a chtěl vyhrát auto. Místo toho čtyřiadvacetiletý mladík nasbíral v Autoškole národa 38 trestných bodů, čímž třikrát přišel o řidičák, a na pokutách zaplatil 60 tisíc korun.

Bohužel byl potrestán jen jako, v rámci televizní soutěže. V pondělí zase nejspíš sedne za volant a vyjede do skutečného provozu.

Autoškola národa

- projekt agentury Aimon, na němž se jako mediální partner podílejí Česká televize a MF DNES. Cílem je přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

A s ním dalších 11 tisíc lidí, kteří v dobrovolném testu virtuálně přišli o řidičský průkaz, protože nasbírali příliš mnoho trestných bodů. Je to alarmující číslo. Do televizní soutěže totiž poslalo platné odpovědi 14 tisíc diváků. V testech řidičské způsobilosti tedy zcela propadlo více než 75 procent z nich.

Lidé nejvíce chybovali ve způsobu, jakým najíždějí na dálnici připojovacím pruhem. Nejčastějším přestupkem, za nějž by rovnou přišli o řidičský průkaz, pak bylo riskantní předjíždění.

Zcela správně odpovědělo pouze 27 diváků

Z podrobných výsledků diváckého hlasování vyplývá, že na všech dvacet kvízových otázek, které zobrazovaly zcela běžné dopravní situace, správně odpovědělo pouze 27 diváků.

VIDEO: TAKHLE NAJET NA DÁLNICI NEumělo 81 PROCENT ČECHŮ

To, že Češi neumějí jezdit bezpečně, vyvozuje z výsledků i šéf dopravní policie Leoš Tržil. "Řidiči neznají pravidla defenzivní bezpečné jízdy. Některé otázky tak byly schválně postaveny. Nepředvídají, vidí před sebou jedno auto a neberou v úvahu, že před ním jsou další, že jim někdo může vjet z vedlejší silnice do cesty. Češi rádi riskují, to bylo jasně vidět," říká.

Pokuty za 263 milionů

- na pokutách by zaplatily ženy v průměru o 2 100 korun více než muži.

- nejhůře dopadli šoféři starší 60 let, jejich pokuta byla o 5 700 Kč vyšší než u řidičů do 25 let.

- celkem by bylo uděleno na pokutách 263 milionů korun. Řidiči nasbírali 149 708 trestných bodů.

Mnozí lidé, kteří hlasovali, byli výsledkem nepříjemně překvapeni. "Bránili se tím, že animace dopravních situací byly na obrazovce velmi rychlé a na jejich vyhodnocení nebyl čas. Jenže takhle to na silnici je – na rozhodnutí máte pouze sekundy. To jsme se snažili ukázat," vysvětluje jeden z konzultantů pořadu, šéfinstruktor a provozovatel Polygonu Most Jiří Patera.

"Lidé umějí vyplnit testy autoškoly a naučí se modelové křižovatky, ale reálné situace nedokážou zvládnout. Proto taky na cestách platí často právo silnějšího," míní Patera.

Nedá se přitom říci, že by řidiče pravidla nezajímala – na Autoškolu národa se jich v sobotu večer dívalo přes 650 tisíc a 30 tisíc posílalo soutěžní esemesky. Ovšem jen 14 tisíc poslalo odpovědi v platném tvaru.

Nejhůře dopadly ženy nad 60 let

Statisticky nejhůře na tom byly ženy nad 60 let věku, které "pobraly" přes 20 trestných bodů – o "papíry" přitom přijdete už s 12 body. Ženy také celkově dopadly o něco hůře než muži.

Průměrné pokuty v rámci testu Autoškola národa.Žen neprošlo testem 80 procent, muži na tom byli o tři procenta lépe, u ztráty řidičského průkazu to bylo obdobné (85:89). Ne úplně dobře dopadli senioři – 54 procent z lidí nad šedesát let věku nasbíralo více než 12 bodů a přišlo by o řidičské oprávnění. Pro srovnání, u mladých šoférů to bylo "jen" 42 procent.

"Ve skutečnosti to však nemusí být tak dramatické. Uvědomuji si, že starší lidé mohli mít problém se přizpůsobit "rychlé" grafice počítačových animací, zatímco počítačová generace to zvládá lehce," míní Jiří Patera z mosteckého polygonu, který se na tvorbě otázek podílel.

Samotný fakt, že Češi neumějí řídit, jej tolik nepřekvapil, zarazilo ho však, že na všechny otázky odpovědělo správně pouze 27 lidí, tedy 0,2 procenta všech zúčastněných diváků. "Takovou bídu jsem nečekal," říká.

Dvě stě Čechů by přišlo o "papíry" tím, že by v padesátikilometrové rychlosti přejeli železniční přejezd, na němž nebliká červené světlo. A to přitom byla tato otázka Autoškoly národa tou nejčastěji dobře zodpovězenou, zmýlila se pouze čtyři procenta řidičů. Ale 200 lidí, kteří udělají tak zásadní chybu, může být v reálném provozu opravdovou hrozbou.

"Je důležité vysvětlit, jakým způsobem jsme otázky vyhodnocovali. U železničního přejezdu bylo správně za c) – tedy že musím zpomalit na 30 kilometrů a rozhlédnout se. Nicméně pokud někdo dal za b) – tedy že před přejezdem musí zastavit, o řidičák nepřišel, jen o správnou odpověď. Jestliže ovšem volil za a) – že může normálně jet, což bylo v tomto případě podle tachometru 50 km/h, papíry jsme mu sebrali," popisuje logiku soutěže její duchovní otec Pavel Buršík.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

Nejteplejší den roku trávili lidé také na u brněnské přehrady. (1. srpna 2017)
O víkendu do Česka dorazí tropy, pak se mírně ochladí a přijdou bouřky

Česko o víkendu znovu zasáhnou tropické teploty přesahující třicítku. V neděli bude na jihovýchodě Moravy až 34 stupňů, poté se mírně ochladí a objeví se...  celý článek

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.