Třetina Pražanů bude mít označení pro vozíčkáře

Praha - Praha je město historické, a tudíž plné vysokých obrubníků, kočičích hlav a dalších bariér, které ztěžují život vozíčkářům. Za posledních deset let se sice mnohé změnilo k lepšímu, ale stále jsou, a dokonce se nově objevují problémy, které brání našim handicapovaným spoluobčanům žít jako ti zdraví. Od počátku letošního roku platí zákon o provozu na pozemních komunikacích, který upravuje speciální označení vozidel a osob. Od 1. července 2001 nebudou platit dosavadní znaky ve tvaru žlutého kruhu s černým trojúhelníkem, které budou nahrazeny znakem se symbolem vozíčkáře.

''Nárok na toto nové označení budou mít ale všechny zdravotně postižené osoby, jako jsou například diabetici, kardiaci či mentálně postižení. Ti budou moci požívat výhod, které do této chvíle patřily výhradně těžce postiženým, tedy osobám na invalidním vozíku či lidem se sníženou hybností. Jsou oprávněni využívat speciálně zřízených tři a půl metr širokých parkovacích míst, v jejichž blízkosti existuje snížený nájezd na chodník a nemohou dostat botičku,'' uvedla předsedkyně Podvýboru pro integraci občanů se zdravotním postižením Senátu PČR Da- niela Filipová.

V současné době je například na pravém břehu Vltavy v Praze 1 sto šest parkovacích míst pro vozíčkáře, což podle zkušeností zaměstnanců Pražské organizace vozíčkáře zdaleka není dostačující. Nyní však tato vyhrazená místa mohou využívat všichni zdravotně postižení.

Podle odhadu Evžena Predigera z ministerstva dopravy bude mít tyto výhody desetkrát více postižených, než bylo původně plánováno. V praxi to představuje přibližně třetinu Pražanů. Nedá se to říci s určitostí, protože paradoxně nikdo neví, kolik v Praze vozíčkářů je. Musel by vzniknout zákon, který by ustanovil ohlašovací povinnost. Bez něj se těžko plánují třeba i sociální dávky, natož praktické věci, jako je počet parkovacích míst, připomněla Jarka Maňková, která má v Pražské organizaci vozíčkářů na starosti dopravu.

Podle předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Zdenky Hanákové figuruje naše metropole v očích zahraničních turistů se zdravotním postižením jako problémová. Většina nových staveb je již podle vyhlášky bezbariérová. Ale z některých přístupných toalet také po čase vzniknou sklady. Mezi problematická místa patří například nová křižovatka Anděl, kam nemá vozíčkář šanci se dopravně dostat. Z fungujících padesáti stanic metra je pouze sedm přístupných a osm je sice vybaveno dopravním výtahem, ten má ovšem právo obsluhovat jen vyškolený asistent. Toho většina handicapovaných s sebou nemá.

''Ze stejného důvodu si nám fyzicky postižení stěžují na oblast Budějovické a Muzeum, kde je při přestupu na jinou trasu metra nutno překonat velkou křižovatku,'' řekla Hanáková. Dodala však, že zlepšení dopravních možností vozíčkářů  přišlo díky dobré spolupráci s Dopravním podnikem, který po Mezinárodním měnovém fondu získal peníze na zakoupení nízkopodlažních autobusů. Bezbariérové domy s centrem města spojuje také sedm linek s výsuvnou plošinou.

''Těžce postižení mají k dispozici speciální mikrobusy, které si mohou objednat přes náš dispečink, zaplatí však šest korun za kilometr,'' připustila Hanáková.

Prioritou pro Pražskou organizaci vozíčkářů je nyní podle jejích slov ustanovení zákona o sociálních službách, který by umožnil oficiální žádost o osobní asistenci. Tu v současné době nabízejí právě pouze neziskové organizace.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue