Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Třetí den po Národní už Mladá fronta citovala disidenty

  15:38aktualizováno  15:38
Dvacátého listopadu 1989 bylo pondělí. Po nedělní pauze, kdy Mladá fronta nevycházela, už deník Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže o pátečních událostech na pražské Národní třídě nemlčel. Na titulní straně vyšlo prohlášení žádající vyšetření masakru. A v převzaté zprávě promluvili i disidenti.

Titulní strana Mladé Fronty z pondělí 20. listopadu 1989 | foto: Archiv MF DNES

V neděli zasedly Městská vysokoškolská rada SSM (MVR SSM), jejíž člen Martin Mejstřík spolupořádal v pátek sedmnáctého demonstraci na Albertově, a městský výbor SSM. Vydaly společné prohlášení.

Společné prohlášení, Mladá fronta 20. listopadu 1989

Popisuje, že účastníci demonstrace byli na Národní třídě "několikrát vyzváni k rozchodu, větší část odešla, avšak ve chvíli, kdy ještě zaznívaly tyto výzvy, byl již celý prostor uzavřen a posléze následoval tvrdý zákrok pořádkových sil."

Prohlášení hodnotí zákrok jako neadekvátní a politicky neuvážený. Žádá vyšetření generální prokuraturou a komisí Federálního shromáždění a vyzývá vládu k zaujetí stanoviska.

Názor redakce, Mladá fronta 20. listopadu 1989

Také členové redakce se - proti vůli vedení a bez konkrétních jmen - k  prohlášení připojili, poukázali na protizákonnost zákroku:

"Pokud je takový zásah v souladu se zákonem, je třeba zákon změnit, protože takový zákon podle našeho názoru není v souladu s obecně uznávanými mravními principy. ... I kdyby měly zásahy pořádkových sil zákonné oprávnění, nemohou řešit podstatu současných společenských problémů," píše se ve stanovisku.

Fáma vyvrácena, Mladá fronta 20. listopadu 1989

V dalším článku na titulní straně Mladá fronta vyvrací fámu o smrti studenta Milana Šmída, kterou šířila Drahomíra Dražská. Uvěřil jí i disident Petr Uhl, jehož Východoevropská informační agentura ji poslala dál do světa.

Noviny z 20. listopadu převzaly krátkou zprávu s titulkem Reuter pochybuje, kde světová agentura cituje Petra Uhla a dalšího disidenta Václava Bendu, kteří zprávě Dražské už přestávali věřit. - čtěte také Autorka fámy o mrtvém studentovi promluvila, s StB prý nespolupracovala

Na stránkách Mladé fronty bylo ale stále dost místa i na zpravodajství ve "starém" duchu. Například o tom, že se svazácká organizace Stavebního podniku města Brna pustila do rekonstrukce dvoupodlažního stoletého domu v brněnské ulici Veveří:

"Normálně by práce trvaly asi pět let, dříči z vlastního rozhodnutí chtějí všechno zvládnout za dva roky! Zbývá už jen 13 měsíců."

Hned na titulní straně byla také zpráva Program kreslí boty, o úspěchu kolektivu ze Svitu (tehdy ještě Gottwaldov) s počítačem na navrhování obuvi.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Petr Horký je organizátor akce Mýdlo na Hradě. (23. 8. 2017)
Rád bych na Mýdlo na Hradě pozval i pana Ovčáčka, říká organizátor Horký

Režisér cestovatelských a dokumentárních filmů usiluje už dva měsíce o to, aby mohl v Jižních zahradách Pražského hradu uspořádat Mýdlo na Hradě. Jenže 400...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.