Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ČT podá trestní oznámení kvůli manipulaci hlasování v Hyde parku

  13:10aktualizováno  13:10
Případ zmanipulovaného hlasování v pořadu České televize Hyde park bude mít policejní dohru. Kvůli aféře kolem pořadu, v němž vystoupil dnes už bývalý ministr práce Jaromír Drábek, podá televize trestní oznámení na neznámého pachatele.

Moderátoři nového diskuzního pořadu České televize Hyde park | foto: Česká televize

ČT si nechala zpracovat předběžný rozbor dat, který jí potvrdil, že se v Hyde parku s hostem Jaromírem Drábkem mohlo s hlasy manipulovat. Autorem rozboru je vedoucí studií nových médií Filozofické fakulty UK Josef Šlerka.

"Česká televize si je vědoma, že se jedná o velmi složitou záležitost z hlediska technického i právního. Nechce ji nijak podceňovat, a proto se rozhodla předat tuto věc k prošetření odpovědným orgánům. Do konce týdne podá trestní oznámení na neznámého pachatele," uvedla mluvčí televize Michaela Fričová.

Drábkovi nevěřili dva ze tří, ale jen každý čtvrtý

Co stojí v analýze

Výňatek z předběžné analýzy pro ČT

"Z analýzy IP adres hlasujících vyplývá, že mezi IP adresami, které se účastnily hlasování, dominují silně dva rozsahy. První je podle záznamu WHOIS veden u společnosti Telefónica. Během vysílání z něj přišlo 1 765 hlasů, z nichž bylo 1 750 pozitivních a 15 negativních."

"Druhý výrazný rozsah IP adres je registrován na společnost Vodafone. Prostřednictvím těchto IP adres bylo zaznamenáno celkem 414 hlasů, z nichž 407 bylo pozitivních a 7 negativních."

"Je vysoce nepravděpodobné, aby došlo k přirozenému hlasování z jednoho rozsahu v takové míře. I tyto hlasy lze považovat za zmanipulované."

V původním hlasování 4. října 2012 zaznamenal Drábek důvěru 3 032 hlasů, proti němu bylo 1 661. Po odečtení podezřelých hlasů Šlerkovi vyšlo 1 621 hlasů proti bývalému ministrovi, ale jen 586 těch, kteří mu důvěřují. Ministr by tak hlasování nevyhrál poměrem 65:35, ale prohrál 27:73.

"Na základě předběžné analýzy můžeme říci, že je více než pravděpodobné, že s hlasováním bylo manipulováno jak v době vysílání pořadu, tak později. K manipulaci byly zřejmě použity jak hlasy podezřelé z účasti ve spamovací síti, tak automatizované hlasy z nakoupených IP rozsahů. Proti oběma těmto metodám se Česká televize neměla v době vysílání možnost efektivně bránit," uvedl Šlerka.

K narušení hlasování se už před časem přihlásil matematik a programátor sdružení KohoVolit.eu Michal Škop (podrobnosti zde).

"Zabezpečení hlasování v Hyde parku je na poměrně nízké úrovni, podařilo se mi ho prolomit během asi půl hodiny. Pro mnoho lidí je snadné výsledek hlasování ovlivnit dle svého přání. To může být nebezpečné zejména s ohledem na plánované prezidentské debaty v tomto pořadu," uvedl tehdy Škop.

Internetové hlasování, které do zmíněného pořadu s Drábkem bylo součástí Hyde Parku, je pozastavené až do doby, než se případná manipulace prokáže. Televize se také obrátila na experty z Právnické fakulty UK a na Kriminalistický ústav Policie ČR.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.