Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trest za vlakovou tragédii ve Studénce může padnout až za několik let

  12:49aktualizováno  12:49
Rozsudek nad obžalovanými, kteří stojí před soudem kvůli zřícení mostu před rychlík ve Studénce v srpna 2008, zůstává v nedohlednu. Soudce se chystá další líčení odročit na březen. Někteří advokáti obžalovaných už nyní předvídají, že se jednání potáhne dokonce několik let.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku. (8. srpna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Soudce Jaromír Pšenica uvedl, že by chtěl okolnosti neštěstí, při kterém zahynulo osm lidí a přes devadesát cestujících bylo zraněno, projednávat v březnu.

"Nezabývám se jen Studénkou. K tomuto případu dostávám i další. Ročně jich je okolo 180," vysvětlil předseda senátu, proč se projednávání takto kouskuje.

Dodal, že navíc je závislý i na tom, kdy je volná největší jednací síň ostravského krajského soudu, kde se jednání z kapacitních důvodů koná.

Jak šel čas: Od pádu mostu k památníku a soudu

"Navíc i advokáti by měli problém s tím, kdybychom jednali několik měsíců v kuse. Určitě by se objevily obstrukce. Takto nám vycházejí vstříc," doplnil soudce. Ten zatím neví, kolik svědků ještě bude předvolávat.

"Z mého pohledu by to už stačilo. Výpovědi dalších bych přečetl. Záležet ale bude na jednotlivých stranách, zda budou trvat na jejich předvolání," řekl soudce s tím, že z jeho pohledu je už zbytečné k výslechu volat zraněné. "Jejich výpověď nám neobjasní příčinu pádu mostu a rozsah zranění je jednoznačně dán posudky a lékařskými zprávami," řekl.

Obhájce: Tři až čtyři roky jsou přiměřené

Advokáti však jsou přesvědčeni, že rozsudek nepadne ani v příštím roce. "Když soud skončí do tří až čtyř let, považoval bych to za přiměřené," konstatoval právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš a svou věštbu hned zdůvodnil. "Jde o velmi složitou technickou věc, kde si některé znalecké posudky protiřečí. Je proto možné, že budeme žádat revizní znalecké posudky."

Před soudem ve čtvrtek vypovídal jeden z brigádníků, který na mostě pracoval v době zřícení. Mladý Slovák měl velkou smůlu. Hned po ukončení studia nastoupil do své první práce u firmy, která pracovala pro realizátora stavby.

Na stavbu mostu ve Studénce poprvé přijel den před katastrofou. V osudný den měl brousit staré svary na kolejnicích, po kterých se konstrukce mostu vysouvala.

Soudu první den přihlížel i vyšetřovatel tragické vlakové nehody Jiří Jícha.

Na soudní líčení chodí pravidelně i vyšetřovatel nehody Jiří Jícha.

Vzpříčený vozík nesoucí mostní konstrukci. Snímek několik dnů před katastrofou.

Vzpříčený vozík nesoucí mostní konstrukci. Snímek několik dnů před katastrofou.

Právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

Velmi aktivní právní zástupce firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš.

"Stihl jsem očistit jedno místo. Pak se most naklonil a celá konstrukce se zřítila," popsal okamžik pádu mladík, kterého trosky zborcené podpůrné konstrukce zavalily. Při zřícení utrpěl vážné zranění nohy. Část jedné mu lékaři dokonce nad kotníkem amputovali.

Policie případ vyšetřovala dva roky a nakonec obvinila deset lidí. Tři obžalovaní jsou z investorské firmy ODS - Ostravské dopravní stavby a pět lidí z firmy Bögl & Krýsl. Před soudem stojí i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje a ještě jeden z dodavatelů. Obžalovaným hrozí až desetileté vězení.

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl
Do soudní síně v Ostravě byla přinesena i věrná maketa zasouvané mostní

Vlevo skutečná mostní konstrukce pár dnů před zřícením na trať, vpravo maketa v soudní síni.

Soud začal případ rozplétat v červnu. Znalci tvrdili, že firmy udělaly spousty chyb už v projektu i při usazování mostu. "Byla to řada drobných hříchů, které se v tomto případě projevily velmi negativně," řekl znalec Miroslav Chromečka. Jiří Studnička z pražského Českého vysokého učení technického zase přirovnal stabilitu zasunovaného mostu ke štokrleti na židli.

Při právě končící sérii vyšetřovní například vyšlo najevo, že policii upozornil na problémy před zasunutím mostu až železničář, firmy do té doby hlásaly jen bezproblémovou stavbu. Také se zjistilo, že krajský úřad coby investor rekonstrukce mostu nevěděl o subdodavatelské firmě Bögl & Krýsl, která s konstrukcí manipulovala.

Autoři: ,


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Plzni se srazila tramvaj s autobusem, záchranáři ošetřili 17 zraněných
Tramvaj v Plzni narazila do boku autobusu, policisté obvinili oba řidiče

Podle policistů mohou za srážku tramvaje a autobusu v Plzni na Borech v listopadu loňského roku oba řidiči. Za ublížení na zdraví jim hrozí až rok vězení. Po...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muž zbil v baru bratra do bezvědomí, zahrádku zasypal židlemi a sklenicemi

Opilého agresivního muže, jehož terčem se stal vlastní bratr i vybavení baru, vyjížděli krotit policisté v Olomouci. Ještě předtím navíc museli zasáhnout...  celý článek

Hledaný zloděj, který na přerovském nádraží ukradl zapomenutou kabelku.
VIDEO: Zloděj trpělivě čekal na krádež beze svědků, kameru přehlédl

Trpělivost prokázal zloděj, po kterém pátrají přerovští policisté. Na zapomenutou kabelku ležící na lavičce tamního nádraží musel čekat čtvrt hodiny, neboť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.