Sportovní mercedes Jana Endla po nehodě, při které zahynul řidič fabie, kterou viník havárie smetl.

Sportovní mercedes Jana Endla po nehodě, při které zahynul řidič fabie, kterou viník havárie smetl. | foto: HZS Olomouckého kraje

Úspěch obhajoby, hodnotí právník podmínku pro viníka tragické nehody

  • 190
Podmínka jako trest za nehodu, při které bezohlednou jízdou zavinil smrt člověka a druhého vážně zranil? Rozsudek nad Janem Endlem, členem známé podnikatelské rodiny z Olomouce, kterému hrozilo až šest let za mřížemi, ihned vyvolal bouřlivou diskusi. Ani oslovení právníci či dopravní odborník se zcela neshodnou.

Kvůli lékům nesměl za volant, místo povolené čtyřicítky jel se svým sportovním mercedesem více než devadesátkou a při předjíždění kolony smetl odbočující fabii, jejíž na místě mrtvý řidič neudělal žádnou chybu.

Případ tragické dopravní nehody z Týnečku u Olomouce a jejího viníka Endla soud uzavřel s tím, že jako trest postačí 2,5 roku s podmínkou (o rozsudku nad Endlem čtěte zde).

Verdikt nad členem jedné z nejznámějších olomouckých podnikatelských rodin rozpoutal na internetu ostrou diskusi, valná část lidí považuje trest za nízký.

"Je to překvapivý rozsudek. Na jednu stranu neznám dopodrobna spis a odůvodnění rozsudku, ovšem okolnosti tohoto případu mohly nepochybně vést k tvrdšímu, a to i nepodmíněnému, trestu," okomentoval rozsudek pražský advokát Jan Fuchs.

Dvaatřicetiletému Endlovi za těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a usmrcení z nedbalosti hrozilo až šestileté vězení.

O tom, že viníkovi tragédie zcela reálně hrozil pobyt za mřížemi, je přesvědčený také další z advokátů, Jaroslav Ortman. "Podmíněný trest při tak velkém překročení rychlosti a za takových okolností, to všechno je v každém případě úspěch obhajoby. Při takovém výsledku bych se sám na místě vzdal odvolání," popsal Ortman.

Huml: Trest je přiměřený

"Výrazně překročil povolenou čtyřicetikilometrovou rychlost. U jeho vozu se pohybovala v rozpětí 94 až 114 kilometrů v hodině. Na zatáčející vůz tak nebyl schopen reagovat, jeho řidič dával s předstihem znamení o odbočování," popsal státní zástupce Jaroslav Rašendorfer. Sám ovšem navrhl trest kolem tří let vězení s podmínku, podobně jako obhájkyně Julie Xinopulosová.

A olomoucký soudce František Neplech se k jejich návrhům přiklonil. Žalobce i obhájkyně byli s verdiktem spokojení.

Za přiměřený jej pak považuje například i dopravní expert a poslanec Stanislav Huml. "Při verdiktu se totiž neposuzuje jen skutková podstata, ale i osoba pachatele. To, zda už za sebou něco podobného má, jak se k té nehodě staví, zda cítí vinu či zda se pokusil s poškozenými nějak vyrovnat," vypočítává Huml.

Právě to Endl udělal a Neplech to v odůvodnění svého rozsudku zdůraznil. Na druhou stranu upozornil, že Endlův čin byl velmi těžkým porušením dopravních předpisů s velice závažnými důsledky.

"Je však třeba vidět, že pan obžalovaný nebyl doposud trestaný a trpí maniodepresivní psychózou," vyzdvihl Neplech. "Celou dobu navštěvoval lékaře a jejich radami se zřejmě řídil. Je tak vhodnější uložit podmíněný trest než nepodmíněný v souvislosti s možnými důsledky na jeho zdravotní stav."

Tím se u soudu zabývala i soudní znalkyně. Zaměřila se na léky, které Endl už roky užívá. Jde o medikamenty na stabilizaci nálady. "Jsou to léky, které jsou označeny tak, že by je neměli užívat řidiči. Domnívám se, že pan Endl byl poučen o tom, že řídit neměl," přiblížila znalkyně. "Mohl jimi být ovlivněn. Na druhou stranu je bere dlouhodobě, byl na ně již zvyklý."


Video