Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Politik Po Si-laj dostal doživotí, strana se bála z něj udělat mučedníka

  5:42aktualizováno  18:59
Čínský tribunál vyslovil očekávaný verdikt nad bývalým vysokým komunistickým funkcionářem Po Si-lajem: je vinen. Samotný Po do poslední chvíle odmítal, že by přijímal úplatky či zneužíval svou moc, nebylo mu to ale nic platné. Zbytek života stráví ve vězení. Ve hře byl přitom i trest smrti.

Případ Po Si-laje býval označován za nejhorší skandál čínské komunistické strany za posledních dvacet let. | foto: AP

Po Si-laj se z přijímání úplatků a zneužitím moci zpovídal v ostře sledovaném procesu, označovaném za nejhorší skandál čínské komunistické strany za posledních 20 let.

Muži, který vinu odmítá a tvrdí, že se stal obětí politicky motivované kampaně, hrozil až trest smrti. Čtyřiašedesátiletý ambiciózní funkcionář Po, který si kdysi dělal naděje, že stane v nejužším vedení vládnoucí komunistické strany, je podle soudu vinen ve všech bodech obžaloby. Soud také nařídil, aby se odsouzenému zabavil veškerý majetek, mezi kterým je i vila na francouzské riviéře, uvedla agentura Reuters.

Soudce Wang Sü-kuang předčítá rozsudek. Po Si-lajovi hrozil trest smrti, ale

Soudce Wang Sü-kuang předčítá rozsudek.

Po má nyní deset dní na odvolání a podle médií se zřejmě odvolá. Všechny soudy v zemi však kontroluje vládní komunistická strana, a není tak pravděpodobné, že by odvolací soud rozsudek změnil. Řízení u odvolacího soudu by se mohlo konat do dvou měsíců.

Na závěr pětidenního procesu, který skončil 26. srpna, žalobce pro obžalovaného požadoval "přísný trest" a zdůvodnil svůj požadavek tím, že Po se "odmítá přiznat a neprojevuje dostatečnou lítost". 

Proces byl ostře sledovaný - krom mnoha účastníků v soudní síni také na internetu. Mikroblog soudu měl na 582 tisíc odběratelů novinek, uvedl webový server China Daily.

Komunisté se zřejmě báli mučednické smrti

Aféru rozpoutalo loňské obvinění jeho manželky Ku Kchaj-laj z vraždy britského podnikatele Neila Heywooda, za niž byla později odsouzena k podmíněnému trestu smrti s dvouletým odkladem.

Trest smrti hrozil také Poovi, který podle obžaloby přijal od dvou podnikatelů úplatky ve výši 3,27 milionu dolarů (téměř 63 milionů korun), zpronevěřil dalších 800 000 dolarů (asi 16 milionů korun) z vládních fondů ze stavebního projektu a zneužíval moc coby tajemník komunistické strany v třicetimilionovém městě Čchung-čching, aby zablokoval vyšetřování vraždy Brita, k níž se nakonec jeho žena přiznala.Naplnila se ale předpověď politologů, že Po nakonec trest smrti nedostane, protože strana nebude chtít dělat mučedníka z charismatického muže, jenž si v minulosti získal mezi lidmi velkou oblibu a před soudem se neohroženě hájil.

Fotogalerie

Podle některých odborníků mu však jeho obhajoba částečně i uškodila. "Předpokládal jsem kratší (vězení)," řekl agentuře Reuters profesor pekingské univerzity Čang Ming. "Jeho popírání viny však způsobilo delší trest," dodal.

Po u soudu veškerá obvinění popíral a obviňoval z korupce jiné. V Číně je běžné, že soudy jsou shovívavější, pokud obžalovaný vyjádří lítost. Soudní proces doprovázela silná bezpečnostní opatření a kolem soudní budovy byly umístěné zátarasy. Mezi lidmi stojícími za zátarasy však tentokrát nebyli vidět žádní Poovi sympatizanti. Na rozdíl od začátku procesu, kdy mu přišlo vyjádřit podporu množství lidí.

Po je stále oblíbený v regionech, ve kterých působil, zvláště ve městě Čchung-čching. Po vedl kampaň proti organizovanému zločinu a nechal postavit cenově dostupné bydlení. Pro zvýšení své popularity využíval rovněž maoistické písně a masová shromáždění.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.