Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tratě na severu Čech ničí zloději, sběrny se na drážní kovy zaměřují

  18:33aktualizováno  18:33
Na severu Čech se množí krádeže důležitých železničních kabelů. Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že krádeže jsou zde organizované, a zvažuje, že si kvůli tomu najme bezpečnostní agenturu. Problém je i v tom, že se některé sběrny přímo na výkup drážních předmětů specializují.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Výkup transformátorů a drážních tlumivek," stojí například na webu teplické firmy Autolikvidace Mazan. "Ale to platí jen pro dráhy nebo firmy, které pro dráhy pracují. Od lidí bych to nevykupoval," dušuje se majitel firmy Stanislav Mazan.

To však na webu napsáno není. "Na nějaké stránky jsem to dopisoval, jestli to tam není, tak je to špatně," dodává.

Dráhy, přesněji řečeno Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), však do sběrny pana Mazana kovový odpad nevozí. "V rámci odprodeje kovového odpadu postupujeme přesně v souladu se zákonem a na odkup vyhlašujeme veřejné výběrové řízení," říká mluvčí správy Tomáš Drvota.

"Vítěz soutěže odkupuje odpad centrálně pro oblast Čech a oblast Moravy za přesně daných smluvních podmínek. Proto odpad neprodávají jednotlivé organizační složky SŽDC do konkrétních sběren," popisuje Drvota.

Právě kvůli výkupnám kovů se v Ústeckém kraji krade na železnici ve velkém. "Drzost zlodějů nezná hranic. Oni nekradou jen volně položené věci, ale už je také vykopávají ze země. A je to organizované," uvádí mluvčí SŽDC Halla.

Kradou se hlavně transformátory

Odhalit zpětně, kdo dráty z kabelů do sběrny kovů přinesl, není lehké. "Mně sem chodí denně 50 až 60 lidí s kabely," uvedl pracovník jedné z teplických výkupen.

Správa chce na svůj majetek více dohlížet a zloděje od krádeží odradit. "Zvažujeme, že si najmeme bezpečnostní agenturu," říká Halla.

SŽDC nechce prozradit počty krádeží na železnici, prý z bezpečnostních a taktických důvodů. Severní Čechy jsou ale pověstné a dlouhodobě vedou statistiky krádeží. Mezi zloději je oblíbená hlavně trať mezi Ústím a Chomutovem.

Loni se ztrácely hlavně měděné transformátory, které hlídají, zda má vlak volnou cestu. Bez nich musí strojvedoucí zastavit a provoz řídí výpravčí. Loni jich zmizelo přes 60, což znamenalo, že se v Ústeckém kraji postupně spotřebovaly nejen zdejší náhradní transformátory, ale i všechny ostatní z celé země. V polovině roku již nebyla za ukradené typy náhrada.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.