Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvě středočeské tratě budou zachráněny, koupí je železniční nadšenci

  17:34aktualizováno  17:34
Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty se rozhodly, že dvě tratě ve středních Čechách, které se měly kvůli malému využívání rušit, možná zachovají. Nabídnou je totiž ke koupi příznivcům železnice.
Klub železničních cestovatelů začal provozovat na Polabský a Podlipanský motoráček. Ilustrační

Klub železničních cestovatelů začal provozovat na Polabský a Podlipanský motoráček. Ilustrační | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Středočeský kraj už na železničních tratích z Mochova do Čelákovic v Praze-východ a z Bošic do Bečvár na Kolínsku spoje neobjednává. Ty přesto stále existují a SŽDC musí platit jejich údržbu. Například do Mochova přestaly jezdit vlaky už před pěti lety, protože v nich seděli v průměru dva lidé.

Obou tratí se ale ujal Klub železničních cestovatelů a začal na nich provozovat na Polabský a Podlipanský motoráček, které jezdí o prázdninových víkendech.

"Co jsem slyšel, tak je v motoráku plno. Využívají ho nejen místní, ale i cyklisté a turisté. Chápu, že údržba tratě stojí peníze, ale určitě by byla škoda, aby zanikla," řekl starosta Čelákovic Josef Pátek.

Přímo zaniknout ale nemusí. SŽDC plánované rušení tratí pozastavila do konce roku. "Jejich prodej je jedna z cest. V rámci správního řízení ke zrušení se objevili zájemci, a tak jsme to odložili," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Tratě by se mohly prodat i za jednu korunu

Obce ale mezi zájemce o tratě nepatří, nechtějí si ukrajovat ze svých rozpočtů. Obyvatel by se to dotklo daleko víc než zrušení kousku železnice.

"My zájem o koupi ani o provozování tratě nemáme. Musíme naopak hledat úspory. Kdyby se trať prodala, určitě by to mělo být někomu, kdo by peníze na provoz měl, aby nechodil žádat obce o příspěvek," míní čelákovický starosta.

Prodej tratí by přivítal Klub železničních cestovatelů. "Chceme je dál provozovat, protože je o jízdy velký zájem," uvedl jednatel klubu Bohumil Augusta.

Jakým způsobem by nadšenci mohli od SŽDC tratě získat, není zatím jasné. "Zájem vítáme, ale musí se vymyslet metodika, jak by se prodej uskutečnil. Předpokládáme, že formou výběrového řízení. Další otázkou je stanovení ceny," poznamenal Halla. Tratě by se mohly prodat třeba i za jednu korunu.

Vlaky na těchto tratích jsou podle Augusty důležité. "Jsou to pravidelné vlaky, které jezdí půl roku podle jízdního řádu. Nostalgické jsou jen proto, že je na nich nasazen historický vůz. Máme je objednané i do budoucna," upozornil.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.